AIO BLOGI
Uutisvirran otsikoiden parhaimmistoa
Selasin aamulla Ylen uutisvirtaa. Muutama otsikko nosti hymyn huulille. "Ensimmäinen nainen pääsi maaliin lähes 40 vuotta vanhassa juoksukisassa" Sori, mutta väkisinkin tuli mieleen Forrest Gump. Ihan oikeinhan tuo otsikko on,…
Lue kirjoitus
Tätä tietoa on lähes mahdotonta saada verkkosivuilta – miksi?
Yrittäjä-lehteä tehdessä selaan paljon verkkoa hakiessani mielenkiintoisia yrityksiä haastateltavaksi. Lehden ilmestymisalue on rajattu Varsinais-Suomeen, ja luonnollisesti haluamme tehdä juttua tällä alueella olevista yrityksistä ja yrittäjistä. Arvatkaapa, mikä tieto puuttuu kaikkein…
Lue kirjoitus
Aitous on edelleen valttia sisällöissä – tekoälyn käytössä on haasteensa
Laadukas sisältö on pitkälti käsityötä AI on mullistanut sisällöntuotannon viimeisen vuoden aikana. Tekoäly on näppärä työkalu ja helpottaa tekemistä monellakin tapaa. Minkäkin käytän sitä ideointiin etenkin otsikoinnissa ja käännösapuna –…
Lue kirjoitus
Viikon klikkiotsikot Aion tapaan
Uusi vuosi on alkanut varsin rapsakassa talvisäässä, media raportoi pakkasen paukkuvan ja kurittavan kansaa ja rajun kylmyyden hyydyttävän liikennevälineitä. Hyytyipä monopolin joukkoliikenneväline myös tämän yrittäjän työkeikalla rantaradan varrella olevaan pikkukaupunkiin.…
Lue kirjoitus
Nordic Business Forum 2023, lyhyt oppimäärä: viestintä on tärkeää
Terkut Pasilan bisnesfestareilta – kyllä, introverttikin uskaltautui paikan päälle tällä kertaa. Joku voisi kysyä, että mitä yhden naisen viestintäbyroo sai tapahtumasta, jossa puhutaan johtamisesta, innovoinnista ja muutoksesta. Kuulkaas, paljonkin. Mutta…
Lue kirjoitus
Mitä viestintätoimisto tekee?
Minulta kysytään usein, että mitäs se viestintätoimisto oikein tekeekään. Yleensä vastaustani kuunnellaan kohteliaasti, mutta kysyjän ilmeestä näkee, että pihalla ollaan edelleen kuin edellistalven lumiukko. Mitä hemmettiä? Enkö vuorovaikutuksen ammattilaisena osaa…
Lue kirjoitus
Nettiraivo – voiko siltä suojautua?
Minulta kysyttiin tässä tovi sitten, voisinko auttaa organisaatiota, joka oli kohdannut voimakasta nettiraivoa. Kerroin, että voin kyllä auttaa siinä miten asiaa lähestytään viestinnän kannalta, mutta psykologian osaamiseni tulee kyökin puolelta.…
Lue kirjoitus
Vastoinkäymiset ovat osa elämää – niiden kanssa kannattaa oppia elämään
Meillä on kotona käyty viikonlopun aikana läpi vastoinkäymisiä ja niiden kohtaamista. Syy tähän on junnun yllättänyt syysflunssa, jonka ansiosta kauden ensimmäisen kovan luokan korispelit jäivät kaverilta väliin. Se tietenkin aiheutti…
Lue kirjoitus
Miksi, miksi, miksi?
Jokainen nelivuotiaan kanssa aikaa viettänyt tuntee otsikon mantran enemmän kuin hyvin. Miksi sitä, miksi tätä, miksi tuota. Kysymysten virta on loputon. Businessmaailmassa siihen voi lisätä vielä kaksi miksiä. Miksi? Koska…
Lue kirjoitus
Taas nolla klikkiä! Sisällöntuottaja itkee.
Sisällöntuottajaa risoo. Googlen analytiikka näyttää uuden verkkosisällön kohdalla vapaata pudotusta sikasiististä jutusta huolimatta. Jos yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa. Nolla klikkiä yleistyy hurjaa vauhtia, sillä alustat näyttäisivät suosivan yhä…
Lue kirjoitus
Haastattelun tekeminen on yhtä tunteiden vuoristorataa
Rakastan työtäni. Sen helmiä ovat yrittäjähaastattelut – viestintäkonsulttina tehtäväni on siitä kiitollinen, että haastattelut tehdään aina haastateltavan kannalta positiivisissa merkeissä. Keskustelumme ovat siis poikkeuksetta hyvin mukavia, ja jos jotain tummempaa…
Lue kirjoitus
Pari sanaa kääntämisestä
Olen urani aikana saanut kääntää lukuisia erilaisia tekstejä eri kielistä eri kielille, yleensä kamalassa kiireessä hutkien, deadlinea venyttäen. Haluaisin tähdentää, että kääntäminen on ihan oma taitonsa, ja vaatii aikaa onnistuakseen…
Lue kirjoitus
Ei, kukaan ei kaipaa zombisisältöäsi!
Onko zombisisällön konsepti sinulle tuttu? Ei, zombit eivät tässä tapauksessa liity menneeseen Halloweenin. Zombisisältö on sisältöä, joka näyttää päälle päin hyvältä, mutta on sisältä täysin kuollutta. Eli siis päällisin puolin…
Lue kirjoitus
Asian voi sanoa niin monella eri tavalla
Viestin huolellisella muotoilulla luomme merkityksiä. Kuulin lapseni selittävän eilen kaverilleen pleikkapelin lomassa, että "äiti on aina kotona". En voinut olla huomauttamatta, että minähän teen töitä kotoa käsin, ja että yhtä…
Lue kirjoitus
Infograafi on näppärä tapa kiteyttää tietoa
Hyvä infograafi huomataan Vanhan sanonnan mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Lainaan tätä ja väitän, että infograafi kertoo tarinan visuaalisessa muodossa. Mikä infograafi siis on? Se on graafisesti muotoiltu…
Lue kirjoitus
Kuva pesee videon Instagramissa
Some-konsultit vannovat sisällöntuotannossa videoiden nimeen. Mikseivät vannoisi, sillä some-alustat lupaavat videoille aivan eri luokan näkyvyyttä kuin muille postauksille. Kun peilaan tätä omaan some-käyttäytymiseen, olen ihmetellyt tätä. Jos selaan Instagram-feediäni, en…
Lue kirjoitus
Omista sisältösi!
Eilinen Facebookin käyttökatko oli hyvä muistutus siitä, että organisaation pitää omistaa oma sisältönsä – kaikkea sisällöntuotantoaan ei kannata laittaa somen varaan. Tarkoitan sisällön omistamisella sitä, että kun julkaiset jotain ison…
Lue kirjoitus
Äänensävy on ikkuna yritykseen – se paljastaa yrityksen todellisen arvomaailman
Oletko koskaan miettinyt, miltä yrityksesi kuulostaa? Herättääkö tapasi puhua jonkin tietyn tunteen kuulijassa? Onko tunne se, jota haet? Äänensävy on nimittäin jännä juttu. Täsmälleen samat sanat saavat täysin eri merkityksen…
Lue kirjoitus
Tarinankerronta luo yhteistä identiteettiä etä- ja hybridiarjessa
Kaikkialla, jossa pitää vaikuttaa ihmismieleen, tarinalla on paikkansa. Myös organisaation sisäisessä viestinnässä! En puhu tässä siis puolison manipuloinnista, vaan yritysidentiteetin rakentamisesta. Asiasta, joka on ollut pandemiaetäilyn takia hyvinkin paljon tapetilla.…
Lue kirjoitus
Hybridiarki – introvertin selviytymisopas
Toimistolla parasta ei ole huono automaattikahvi, vaan kahviseura. Heinäkuu vaihtui elokuuksi ja samalla monen toimistotyöläisen etätyöt muuntuivat vähintäänkin hybridiarjeksi. Ekstrovertti iloitsee, introverttiä mietityttää. Ei mitään niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin…
Lue kirjoitus
Tarinat b2b-markkinoinnissa – salainen aseesi vaikuttamiseen
B2b-maailmassa oletamme ihmisten toimivan rationaalisesti. Päätökset tehdään järkiperustein faktojen pohjalta, eikä b2b-markkinoinnissa tai myyntipuheessa tarvitse vedota tunteisiin. Tärkeintä on bisnekselle transaktioiden kautta tuotettu arvo, eikö? Yrityspäättäjillä usein tunneside toimittajaan Meitä…
Lue kirjoitus
Sisältökartta on sisällöntuottajan luottotyökalu – kun kerran kokeilet, et enää halua olla ilman
Tämä on blogini kahdessadas postaus. Fanfaareja ja konfetteja, kuohuviinipullon korkin poksahduksia! Ensimmäinen postaus on jo viiden, kuuden vuoden takaa. En muistanut tarkastamatta, mitä se käsitteli (bloggaamista). Se onkin monen yritysblogin…
Lue kirjoitus
Lähtisitkö lenkkikaveriksi?
Olen pikku hiljaa oivaltanut miksi tämä korona-aika on niin raskasta. Syynä ei ole etätyö eikä teamssit tai zoomit vaan se, että kaikki päivät ovat toistensa kaltaisia. Ei ole erikseen siivouspäiviä…
Lue kirjoitus
Käsikirjoitus on oiva työkalu – sen tietää 11-vuotiaskin
Tuttavapiirissäni on kerrassaan erinomainen kersa. Tällä vilkkaalla mielikuvituksella varustetulla pohdiskelevalla, syvästi tuntevalla pienellä ihmisalulla on mielenkiintoinen tapa. Hän käsikirjoittaa leikkejään ja uniaan. Jos leikissä tulee solmukohta, eikä kaveri tiedä miten…
Lue kirjoitus
Tarinaa käytetään sekä hyvässä että pahassa – rokotevastainen liike on tarinamarkkinoinnin mestari
Katsoin viime viikolla Anna Nordbeckin ja Malin Olofssonin erinomaisen ruotsalaisen dokkarin Vaccinkrigarna (Rokotevastaisuuden soturit). Se kertoo rokotevastaisen liikkeen noususta ja kasvusta mittasuhteisiin, jossa globaali kansanterveys on vaarassa. Ymmärtäisin kiihkoilun ehkä…
Lue kirjoitus
5 tarinatyyppiä pk-yrityksen markkinointiin ja viestintään
Tarinat ovat ehkä jo tuttuja markkinoinnin työkaluja (ainakin jos olet seurannut Aion blogia!). Mutta mistä niitä hyviä tarinoita sitten löytyy? Alla viisi eri tarinatyyppiä, jolla pääset tarinamarkkinoinnissasi alkuun. 1. Syntytarina…
Lue kirjoitus
Mikä on yritystarina ja miksi sinunkin yrityksesi tarvitsee sellaisen?
Harva tuote tai palvelu on niin uniikki, että se itsessään erottuisi kilpailijoiden vastaavista. Siksi tarvitsemme tarinoita. Tarinoilla välitetään syvempää tietoa yrityksen identiteetistä sekä visiosta ja arvoista, jotka tasavarmasti erottavat meidät…
Lue kirjoitus
Sisällöntuotanto on kestävyyslaji – näillä vinkeillä jaksat maaliin
Sisällöntuotanto on kestävyyslaji, ei nopeiden somehittien pikapyrähdys. Jos haluaa tuloksia, on jaksettavaa puurtaa, vaikka samasta aiheesta puhuminen maistuisikin jo puulta. Mutta miten pk-yrittäjä jaksaa puhua samasta aiheesta aina uudestaan ja…
Lue kirjoitus
Facebook – pk-yrittäjän unelma vai painajainen?
Olen viettänyt enemmän aikaa Facebookissa tänä syksynä kuin koskaan aiemmin. Ei, en ole postaillut mukavia elämästäni tai työstäni. Siihen käytän Instagramia (no joo joo, same same but different!). Sen sijaan…
Lue kirjoitus
Erottautuminen vaatii uskallusta, mutta on välttämätöntä menestykselle
Kohtaamme päivittäin yli 3 000 kaupallista viestiä. Aivomme eivät pysty tätä informaatiomäärää käsittelemään, ja suodattavat suurimman osan pois jättäen keskimäärin 76 viestiä meidän pureskeltavaksi. Näistä 12 tekee meihin jonkinlaisen vaikutuksen.…
Lue kirjoitus
Aina on hyvä päivä aloittaa uusi blogi
Kun tässä taannoin aloittamallani luovan kirjoittamisen kurssilla päästiin keskustelemaan asiateksteistä, luennoitsija kysyi, moniko meistä harrastaa blogin kirjoittamista. Monikaan käsi ei noussut. Minun käteni nousi. Kerroin, että itse kirjoitan blogeja varmasti…
Lue kirjoitus
Introvertinkin on pakko myöntää, että joskus lähiopetus toimii verkkoa paremmin
Minut voisi huoletta kategorisoida introvertiksi. Tykkään tehdä töitä itsekseni ja vietän mieluiten vapaa-aikanikin on my own. Kaikki harrastuksenikin ovat yksilölajeja. Digitalisaatio on luonut erinomaiset mahdollisuudet opiskella vaikka ja mitä turvallisesti…
Lue kirjoitus
Tuhoaako some maailmamme?
Jaron Lanier: 10 syytä tuhota kakki sometilit nyt – Kustantamo S & S, 2019 Sain monen lainan uusimiskerran jälkeen vihdoin luettua Jaron Lanierin 10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt (Kustantamo…
Lue kirjoitus
Asiakas on tarinan sankari, et sinä
Monesti näen verkkotekstien ja muiden markkinointimateriaalien kertovan ummet ja lammet tuotteesta tai palvelusta ja niiden ominaisuuksista. Lisäksi tuotteen tai palvelun tarjoajasta kerrotaan kaikki aina viimekesäisiä grillijuhlia myöten. Hyöty, jonka asiakas…
Lue kirjoitus
Pinterest tuo lisää näkyvyyttä yrityksesi sisällöille
Olen kesällä perehtynyt lähemmin Pinterestin käyttöön. Minulle Pinterest on aina toiminut jonkinlaisena moodboardtyökaluna, jolla olen hakenut ideoita ja inspiraatiota käsityö- tai remppaprojekteihini. Käyttö on ollut satunnaista ja tarpeeseen liittyvää; kun…
Lue kirjoitus
Saako asiantuntijapalvelu maksaa?
Päivän teema somessa näyttäisi olevan asiantuntijapalveluiden hinta. Tällä kertaa kohteena on ministeri Katri Kulmunin esiintymisvalmennukset, joiden hinta on ollut kieltämättä hurjahko. Yksittäisen konsultin laskuttamaa tuntihintaa olennaisempaa on mielestäni se, oliko…
Lue kirjoitus
Ihana Innostus, sinua on kaivattu! Mulla ois kuitenkin yks toive…
Joskus innostus vie mennessään eikä töitä saa poikki millään. Paitsi uppoutumalla käsitöihin! Ah ihana Innostus, sinua olen odottanut koko kevään! Ja nyt olet täällä – kiitos siitä. Rakastan aikaisia aamuja…
Lue kirjoitus
Introvertti kun leipoo, voi tulla hiki
Kuten niin moni muukin, olen minäkin työntänyt sormeni taikinakulhoon tänä koronakeväänä. Jotta homma ei olisi aivan helppoa, olen opiskellut hapanjuuren käyttäytymistä. Monen kokeilun jälkeen lähestyn pikku hiljaa ihan kelpoa tulosta.…
Lue kirjoitus
Vahva brändi pitää tuotteen tai palvelun mielessä myös vastoinkäymisen hetkellä
Jokaisen markkinoijan märkä uni on luoda niin vahva brändi, että se nousee kohderyhmässään ensimmäiseksi mieleen aina kun alasta tai tuotteesta puhutaan. Usein käyttämäni verkkohuonekalukauppa on onnistunut tässä top-of-mind -tavoitteessa erinomaisesti.…
Lue kirjoitus
Pk-yritys, onnistu sisällöntuotannossa – ota kumppaniksi viestintätoimisto
Ilari, Susanna, Jarkko, Nico ja Janne Jarkko Männistö Asianajotoimisto Oy:stä. Pk-yrityskin tarvitsee sisällöntuotantoa näkyäkseen. Kumppanuus viestintätoimiston kanssa tukee omaa tekemistä. Aio on jo pidempään tehnyt Jarkko Männistö Asianajotoimiston kanssa sisältöyhteistyötä.…
Lue kirjoitus
Some on tärkeä myös koronakriisissä
Kävimme etäkokousten välissä kuvaamassa Lego-ukkelin seikkailuja junnun kanssa. Pohdiskelimme asiakkaan kanssa tässä ennen koronaa, että someen pitää säännöllisesti tuottaa sisältöä ja keskustelunavauksia, jos siellä meinaa olla. Some on myös koronakriisissä…
Lue kirjoitus
Karanteeni kärsitty!
Pariisin metron valoja Terveisiä neljän seinän sisältä – teimme pojan kanssa "unelmamatkan" Pariisiin kaksi viikkoa sitten, ja olemme sen jälkeen viettäneet aikaa neljän seinän sisällä. Toki olemme ulkoilleet, mutta emme…
Lue kirjoitus
Vierasbloggaus viestinnän tärkeydestä
Kirjoitin verkostomme sivuille blogin viestinnän tärkeydestä. Vaikka olisi miten hyvä tuote tai palvelu, ei auta, jollei potentiaaliset asiakkaat ole niistä koskaan kuulleet. Blogi sisältyy myös Joy&Order-verkoston tuoreeseen uutsikirjeeseen, johon olemme…
Lue kirjoitus
3 + 1 kysymystä persoonista – mitä ne ovat, ja miksi niihin kannattaa panostaa
Mistä viestintäkonsultti puhuu, kun hän puhuu persoonista? Miksi persoonat ovat tärkeitä? Persoonat auttavat sinua tekemään entistä parempaa markkinointia ja viestintää. Brändinrakentamisen persoonista on hyötyä myös toiminnan kehittämisessä. Mikä on persoona?…
Lue kirjoitus
Opiskelu tekee meistä parempia ostajia
Olen saanut kunnian sparrata erästä yrittäjää hänen oppisopimuskoulutuksessa, jossa perehdytään asiantuntijapalveluiden myyntiin ja markkinointiin. Ohjelma on kunnianhimoinen ja kattava ja sisältää osioita, jotka vaativat harjoittelua sujuakseen mallikkaasti. Tällaisia ovat mm.…
Lue kirjoitus
Itselleen vieraaseen kannattaa uskaltaa heittäytyä – minä lupauduin podcast-vieraaksi
Heittäydyin tässä pari viikkoa sitten itse haastateltavaksi – kyllä jännitti olla toisella puolen pöytää! Pesin hiukset, ehostin itseni, mietin mitä sanoisin. Viimeinen oli turhaa, koska en ollut päässyt tutustumaan kysymyksiin…
Lue kirjoitus
Taina-tädin taivaallinen suklaapiirakka
Tämä postaus ei suoranaisesti liity viestintään, mutta menköön. Koska sharing is caring. Ja hyvä ruoka, parempi mieli. Maailman paras suklaapiirakka 200 g voita2,5 dl vettä4 rkl hyvää kaakaotahyppysellinen hyvää suolaa…
Lue kirjoitus
10 vinkkiä viestinnän vuodenvaihteeseen
Oletko miettinyt, miten saat viestinnällesi lentävän lähdön tähän vuoteen? Jos olet reipas, olet varmasti suunnitellut jo kaiken valmiiksi. Sinulla on sisältösuunnitelmat ja julkaisuaikataulut valmiina, ehkä jopa tammikuu jo ajastettuna. Jollei,…
Lue kirjoitus
Kompastuiko pääministeri ylimielisyyteen?
Seurasin alkuviikon trilleriä hallituskriisiä livenä aamupäivän. Se päättyi niin kuin pitikin päättyä, Antti Rinteen eroon. Hänen luisuaan pääministerin pallilta on ollut tuskallisen noloa seurata. Lausunto lausunnolta Rinne onnistui maalaamaan itsensä…
Lue kirjoitus
Twitter on parhaimmillaan vapauttava kokemus
Eräs ystäväni kysyi taannoin onko minulla yhtä kamala Twitter kuin hänellä. Hänen virrassaan käydään asemasotaa erilaisista päivänpolttavista aiheista. Leimallista keskustelulle on vahva puolen valitseminen – jollei ole samaa mieltä, on…
Lue kirjoitus
Testasimme näppärimmät työkalut pk-yrityksen markkinointiin ja viestintään
Harvalla pk-yrityksellä on varaa satsata suuria summia markkinoinnin ja viestinnän työkaluihin. Ei tarvitsekaan, sillä tarjolla on monta edullista ja jopa ilmaista työkalua polttavimpaan tarpeeseen! Alla testaamamme ja hyväksi toteamamme palvelut.…
Lue kirjoitus
Aion podcast-vinkit: 3 antoisinta suomalaista podcastia
Teen nykyään kotoa töitä, ja arkiliikuntakiintiöni uhkaa jäädä pieneksi. Olen siksi ottanut tavaksi tehdä pienen kävelyn lounaan jälkeen – hyvän podcastin seurassa. Kuuntelen sekä ulkomaisia että kotimaisia podcasteja, aihepiireiltään laidasta…
Lue kirjoitus
Kouludiskon vapaaehtoisuus teki elämästä Whatsapp-helvetin
Junnulla on koulussa varainkeruudisko leirikoulua varten. Olen ilmoittautunut mukaan vapaaehtoiseksi järjestäjäksi, koska yrittäjänähän minulla on rajattomasti aikaa tukea lapseni koulunkäyntiä. Vapaaehtoisuus tiesi osallisuutta useammassa Whatsapp-ryhmässä. En ole koskaan ollut kovin…
Lue kirjoitus
Hyvä tarinankerronta hellii aivoja
Tiesitkö, että aivomme käyttävät vuorokaudessa 600–800 kaloria pelkästään tiedon käsittelemiseen? Siksi olemme usein niin väsyneitä koulutuspäivien jälkeen, StoryBrandin Donald Miller kertoi Nordic Business Forumissa 10.10. Millerin mukaan rakas keskusyksikkömme pitää…
Lue kirjoitus
Blogiaihe hukassa? Nämä 5 vinkkiä auttavat
Moni ei niin rutinoitunut kirjoittaja painii tutun ongelman kanssa; mistä löytää hyvä blogiaihe. Älä tee asiasta itsellesi ongelmaa – ideoita löytyy vaikka millä mitalla, kunhan maltat katsoa ympärillesi. Alla muutama…
Lue kirjoitus
Lataa kirjoittamisen muistilista täältä!
Tein viime viikkoisen blogipostaukseni pohjalta muistilistan kirjoittajalle. Lataa muistilista pdf-tiedostona tästä.
Lue kirjoitus
5 kokemuksen tuomaa neuvoa kirjoittamiseen
Saimme luovan kirjoittamisen kurssilla tehtäväksi miettiä, mitkä säännöt ohjaavat omaa kirjoittamistamme. Ajattelin jakaa tässä oman työkalupakkini myös sinulle, ehkä siitä on iloa kun oma kynä tekee tenän? Kirjoittaminen on työtä…
Lue kirjoitus
Mitä yhteistä on luovalla kirjoittamisella ja sisällöntuotannolla?
Osallistuin eilen ensimmäiselle luovan kirjoittamisen proosan luennolle. Mieleeni jäi kolme pientä ajatusta, jotka mielestäni toimivat myös sisällöntuotannon puolella: Kirjoittaminen on ajattelemista. Kyllä, se vaatii hieman työtä, koska ajatteleminen ON välillä…
Lue kirjoitus
Migreenimaanantaita moi!
Viikko alkoi ikävästi Sannikissan kaverina sängynpohjalla. Sain migreenin, joka kylläkin on tehnyt tuloaan jo muutaman päivän; ensin alkoi tavaroiden tiputtelu, mikään ei ole tahtonut pysyä käsissä; sitten puuroutui puhe, sanat…
Lue kirjoitus
Silloin, kun maailma oli vielä mustavalkoinen
Lapseni viettää paljon aikaa isoisänsä kanssa. Isoisä on maalta kotoisin ja opettaa pojalle talonpoikaisajan juttuja – sanoja, tapoja ja perinteitä. Siinä lomassa katsellaan valokuvia. Ukin lapsuuden kuvat on mustavalkoisia, luonnollisesti.…
Lue kirjoitus
3 pientä viestintätekoa syksyyn
Suurin osa on varmasti jo palannut kesälomilta työn ääreen. Jotta kesällä tankattu aurinkoenergia riittäisi mahdollisimman pitkään syksyyn – ja ehkä jopa pimeän talven yli – ehdotan, että otat seuraavat kolme…
Lue kirjoitus
Säännöllinen sisällöntuotanto tuo verkkokävijöitä – case Strumpvisbloggen
Olen vuodesta papu pitänyt päiväkirjamaista käsityöblogia Strumpvisbloggenia neulontaharrastuksestani. Olen julkaissut juttuja tekeleistäni säännöllisen epäsäännöllisesti sen enempää ajattelematta yleisöä tai sisällön optimointia tai muitakaan ammattikikkoja. Blogia ei edes ole kytketty Googlen…
Lue kirjoitus
Minä Aion pärjätä!
Tämä on jännittävä päivä. Ehkä yksi elämäni jännittävimmistä päivistä ikinä. On nimittäin aika palata sorvin ääreen pitkän – ja hyvin tarpeellisen – kesäloman jälkeen. Erilaisen tästä työhönpaluusta tekee sen, että…
Lue kirjoitus
Miksi palautteen antamisesta on tullut niin vaikeaa?
Olen useammin kuin kerran törmännyt siihen, ettei suorassa asiakaspalvelutilanteessa "voi antaa palautetta". Sen sijaan pitäisi navigoida palveluntarjoajan verkkosivuille, mielellään kirjautuneena, ja lähettää ajatuksensa sähköisesti. Kerran olisi palautteenantoa varten pitänyt ladata…
Lue kirjoitus
Miksi kirjoittaa yritysblogia?
Ollakko yritysblogi vaiko ei, siinäpä kysymys. Mieti asiaa näin: sinä et ehkä blogia kaipaa, mutta asiakkaasi saattavat tarvita tietoa juuri siitä, missä sinä olet hyvä. Vastaamalla heidän tiedontarpeeseensa luot ensimmäisen…
Lue kirjoitus
Asiakasystävällinen verkkosivu täyttää saavutettavuuskriteerit – joko sinun sivustosi on tikissä?
Tiesitkö, että yksistään Suomessa on yli miljoona ihmistä, joilla on haasteita verkossa asioimisen kanssa? Kyse voi olla eriasteisesta näkövammasta kärsivistä henkilöistä, muistisairaista, aivovammapotilaista, epileptikoista, ikäihmisistä, Suomessa asuvista ulkomaalaisista tai vaikka…
Lue kirjoitus
Lukeminen on taito, joka vaatii ylläpitämistä
Pidän lukemisesta. Mutta jos tässä väittäisin, että olen kirjojen suurkuluttaja, valehtelisin. Ostelen edelleen paljon kirjoja, mutta siinä nuo tomuttuvat kyvyttömyyteni edessä. Tuntuu ihan pahalta vain hipelöidä kansia ja samalla tietää,…
Lue kirjoitus
Koolla ei välttämättä olekaan väliä – jos yleisö on oikea
Yleisön koolla ei välttämättä ole väliä, jos se koostuu yrityksesi toiminnan kannalta relevanteista päättäjistä. Maailman suurin massamedia, internet, onkin mikromedia, väittää markkinointiguru Seth Godin. Setä Sethin kanssa on vaikea olla…
Lue kirjoitus
Mentori opastaa uralla – suosittelen sitä jokaiselle
Kuva on Viesti ry:n mentorointiohjelman päätösillalliselta Ravintola Penélopesta. Jos uraltani pitäisi löytää jotain, jota kadun, olkoon se se, etten koskaan hankkinut itselleni mentoria. Nyt, vasta keski-iän kinttaalla, tämä on kirkastunut…
Lue kirjoitus
Vapaata pudotusta identiteettikriisiin – iiks!
Olen koko kevään odottanut koska se iskee. Identiteettikriisi. Eilen se kolahti. Täysiverinen omakuvan ravistelu hengenahdistuksineen ja kylmine hikineen rymisti päälleni kuin erikoispitkä rekka motarilla. 19-vuotinen työurani päättyy virallisesti ensi kuussa.…
Lue kirjoitus
Kohderyhmä ohjaa tekemistämme
Viime viikot ovat menneet miettiessä Aion olemusta; miksi ja miten, mitä ja kenelle. Etenkin tuo kenelle on osoittautunut isoksi asiaksi. Se nimittäin määrää pitkälti myös miten – millä roolilla haluan…
Lue kirjoitus
Vastuullisuuden hinta
Pariisista kuului ikäviä uutisia maanantai-iltana. Kahdesta maailmansodasta ja monesta muustakin selkkauksesta selvinnyt Notre-Damen katedraali oli tulessa. Uutinen kosketti minua, ranskan kielen maisterina Pariisi on minulle hyvin rakas, olenhan viettänyt siellä…
Lue kirjoitus
Se on näkökulmasta kiinni, kuulkaas!
Minulla oli aikanaan kollega, joka aina hoki "se on asenteesta kiinni", oli kyse sitten masennuksesta, työpaikkakiusaamisesta tai muuten vaan työhön kyllästymisestä. Pidin sitä varsin raivostuttavana. Näin kokeneempana ymmärrän häntä paremmin.…
Lue kirjoitus
Hang around -jäsenestä ihka oikeaksi yrittäjäksi
Terveiset täältä auringonpaisteiselta sohvalta! Viimeiset viisi viikkoa ovat menneet täällä pohtien mikä minusta tulee isona. Pohdinnat ovat sujuneet hyvissä fiiliksissä, ensin kylläkin vain tyhjensin pääkoppaa tikuttamalla villasukkia erinäisistä jämälangoista, mutta…
Lue kirjoitus
Ihana, armelias deadline
Viime viikolla minulla oli deadline-päivä. Arvatenkin en ollut ryhtynyt konkreettisiin toimiin edistääkseni asiaa ennen tuon samaisen päivän aamuneljää, jolloin heräsin ahdistuneena, kylmästä hiestä märkänä, lakana jalkojen ympärille kietoutuneena. Tänään olisi…
Lue kirjoitus
Ei se tyhmä ole, joka pyytää
Näistä liikenne- ja viestintäviraston hankkimista "kännykkävideoista". Ei se tyhmä ole, joka pyytää. Hinnoittelu on onnistunut, jos joku suostuu maksamaan pyydetyn hinnan. Ja onhan sitä kuultu huhuttavan, että valtionhallinnossa määrärahat kutistuvat,…
Lue kirjoitus
Onneksi poika ei kadotessaan hukkunut
Sanavalinnoilla on väliä, sain taas tänään huomata. Kävimme aamulla pojan kanssa uimassa. Hän halusi kesken pulikoinnin käväistä soittamassa kaverilleen, muttei sitten palannutkaan pukuhuoneesta kuten olin odottanut. Pyysin uimahallin ystävällistä valvojaa…
Lue kirjoitus
7 + 1 vinkkiä tehokkaaseen sähköpostiviestintään
Se alkoi varmasti ihan viattomasta ajatuksesta paperittomasta konttorista. Rahaa säästyisi, luontokin kiittäisi, ja nurkat pölisisivät vähemmän. Joten siirsimme työyhteisön viestintämme introihin, sähköpostiin ja joissain edistyksellisissä yhteisöissä yhteistyöalustoille ja pikaviestipalveluihin. Digiajan…
Lue kirjoitus
Sisällöntuottajan mahdoton tehtävä
Törmäsin alla olevaan kuvaan Twitterissä viime viikolla. Se kertoo miten paljon sisältöä verkossa tuotetaan. Määrä suorastaan huimaa. Ja tähän massaan mekin tuotamme omat viestimme. Kannattaa siis jollain relevantilla tavalla erottua…
Lue kirjoitus
Esimiehen tehtävä on luoda luottamuksen ilmapiiriä
Tästä Louhimiehestä vielä. Katsoin muutama viikko sitten vatsataudissa A-Studion, jossa hän pyyteli anteeksi käyttäytymistään Oksetti. En ole kuitenkaan ihan varma, johtuiko se Louhimiehen anteeksipyynnöstä, vaiko edellispäivän kesken jääneen lounaskeiton vaikutuksista. Epäilen…
Lue kirjoitus
Kevätsiivous kevensi paperiarkistoja – ja mieltä
Vaihdoin päivätyössäni työhuonetta ja jouduin siivoamaan lähes kymmenen vuoden kertymät kaapeista. Löysin ainakin tusinan paria kenkiä, yhden iPodin, viisi laturia ja useamman avatun paketin terveyssiteitä. Olipa rojun seassa myös multimedia-cd…
Lue kirjoitus
Mikä tekee verkkosivustosta uskottavan?
Olen viime viikkoina hakenut tietoa yhtä blogia varten. Olen surffatessa törmännyt monenlaisiin sivustoihin. Jäin miettimään minkälainen saitti herättää uskottavuutta, mikä taas ei. Ymmärrettävyys keskiössä Kun maallikkona etsin tietoa asiasta, jota…
Lue kirjoitus
Tunnetko eri viestijätyypit?
Oletko koskaan seurannut ihmisten tapaa viestiä? Tein leikilläni karrikoidut profiilit eri viestijätyypeistä. Luethan listaa huumorimielessä, tunnistin itsessäni piirteitä monista näistä Kaksiteräinen miekka Kaksiteräisestä miekasta ei koskaan voi olla täysin varma: ulospäin…
Lue kirjoitus
Juoksijasta ex-juoksijaksi – varaosalla uutta minäkuvaa rakentamaan
Elämä heittää joskus ilkeän kierteisiä palloja eteemme. Niiden kohdalla joudumme usein määrittelemään itsemme uusiksi. Jokin perustavanlaatuinen elämässämme heilahtaa, tulee ero, tai työsuhde päättyy, ja minäkuvamme muuttuu. Omalla kohdalla edellisestä kerrasta…
Lue kirjoitus
Sanallinen vai sanaton viestintä, kumpaa uskomme?
Oletko koskaan saanut palautetta heikoista vuorovaikutustaidoista? Tai kuka meistä ei olisi joskus saanut. Puhumme mielestämme asiaa ja keskitymme vielä nättiin paketointiinkin, mutta silti jokin menee pieleen. On ehkä hyvä tietää,…
Lue kirjoitus
Someseuraajien ostaminen tuo suuren yleisön – mutta kannattaako se?
The New York Times nostaa vasta ilmestyneessä artikkelissaan esiin ajankohtaisen ilmiön, someseuraajien ostamisen. Somessa on mahdollista ostaa seuraajia – tätä harrastavat esim. julkisuuden henkilöt, jotka eivät muuten ole onnistuneet rakentamaan itselleen…
Lue kirjoitus
Mikä on suosittelun voima markkinoinnissa?
Mietin tässä mikä on suosittelun voima markkinoinnissa jutussa, jossa kaikkien rakastama, liikennerikkomuksesta kiinni jäänyt viihdetaitelilja kertoo käyttäneensä metamfetamiinia useamman vuoden ajan piikittämällä ja polttamalla. Metamfetamiinin käyttäjät on tavallisesti esitetty mediassa…
Lue kirjoitus
Perusteltu muutos on helpompi omaksua
Selaan Twitteriä ja viihdytän itseäni seuraamalla Reijo Ruokasen ja Mikael Jungnerin keskustelua HSL:n lipunmyynnin muutoksista. Oikeasti pitäisi kaivaa viime vuoden kuitit kirjanpitäjälle. Twitter kuitenkin vetää puoleensa. Yksittäisiä kertalippuja ei enää…
Lue kirjoitus
Miksi kirkko käännyttää kävijän ovelta?
Kirkko on ongelmissa. En puhu nyt elinkaarensa lakipisteen ohittaneesta brändistä enkä edes asiakkaiden massapaosta, vaan kirkon perin erikoisesta tavasta vastaanottaa satunnainen kävijä ovellaan. Yritimme nimittäin tänään poikani kanssa kauniin kaupunkimme…
Lue kirjoitus
Aion joulukalenteri 2017 on täällä!
Juhuu, se on joulukuu ja Aion joulukalenteri Instassa on täällä! Käypä klikkaamassa tili seurantaan, jollei se jo ole. Tämä on jo toinen perättäinen joulunalusaika, jolloin olen Canvassa nikkaroinut Aiolle kalenteria.…
Lue kirjoitus
Digiajassa luomukohtaaminen yllättää
Olin tänään menossa lenkille, mutta marraskuu vei voiton. Tyydyin sen sijaan muistelemaan loppukesän lenkkiä. Muistan sen siksi, että juoksin hieman pidempään kuin tavallisesti, ja ilmakin oli tälle kesälle epätyypillisen kaunis,…
Lue kirjoitus
Epämukavuusalueella voi syntyä vaikka joulukalenteri
Epämukavuusalueelle pitää mennä, koska itsensä kiusaaminen on hauskaa – parhaimmassa tapauksessa oppii jotain uutta. Vuosi sitten otin käyttöön Canva-palvelun. Canvassa voi kätevästi tehdä esimerkiksi kuvapostauksia sosiaalisen median kanaviin. Olin joskus…
Lue kirjoitus
Kannattaako pienyrittäjän panostaa viestintäpalveluihin? Totta kai kannattaa!
Yrityksen alkutaipaleella moni yrittäjä pohtii, mikä on oikea tapa markkinoida yritystään. Paljonko kannattaa tehdä itse, vai voisiko osan markkinointiviestinnästä hankkia ostopalveluna? Yrittäjä, lakimies Johanna Rosten Lakiasiaintoimisto Legimia Oy:stä suosittelee ulkoistamista…
Lue kirjoitus
Pk-yrittäjän opas some-näkyvyyteen, ole hyvä!
Terveisiä Varsinais-Suomen pienyrittäjäklubista jossa keskustelimme pk-yrittäjän näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa. Julkaisin alkuviikosta aiheesta blogin, ja kokosin blogin kohokohdat pk-yrittäjän oppaaksi some-näkyvyyteen oheiseen infograafiin. Mitä mieltä olet, kattaako opas kaiken tarpeellisen? Infogaafi…
Lue kirjoitus
5 syytä, miksi pk-yrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa
Pk-yritys tarvitsee markkinointia ja viestintää siinä missä isommatkin yritykset. Helppo ja kustannustehokas tapa aloittaa on panostaa näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. 1. Somessa on kaikki Pienyrityksen kannattaa olla sosiaalisessa mediassa, koska siellä…
Lue kirjoitus
Väärin kuultu on väärin ymmärretty
Tiedättehän Leijonien mestaruus-renkutuksen "Poika saunoo"? Keskustelimme yhtenä päivänä sen sanoista. Poikani, 7-vuotias silmäteräni, kertoi kuulleensa tietyt laulun osat väärin. Se on täysin ymmärrettävää, kun ei ole mitään kokemuspohjaa, johon peilata…
Lue kirjoitus
Sisältökartoitus tehostaa sisällöntuotantoasi
Olen nähnyt valon. Sitä tapahtuu harvoin, mutta nyt minullakin roihuaa. Tajusin, että ratkaisu kaikkiin sisällöntuotannon ongelmiini on – tsädää – sisältökartoitus. Mikä ihmeen sisältökartoitus? Näppärä sisällöntuottaja tietää tarkalleen, mitä materiaalia…
Lue kirjoitus
Ne algoritmit!
Algoritmit ohjaavat mitä verkossa näemme. Joskus sitä ihmettelee, millä perusteella joku tietty mainos pompsahtaa eteen. Porschen mainos nauratti viime vuotisen Nordic Business Forumin jälkeen. Tämä ei niinkään enää naurattanut. Tietävätkö…
Lue kirjoitus
Paha palaute on yleensä merkki pahasta olosta
Oletko joskus saanut ylitsepursuavan sapekasta, pahaa palautetta asiakkaalta? Sellaista, jonka jälkeen tekisi mieli kaivaa kuoppa maahan johon piiloutua ja unohtaa, että koskaan edes syntyi? Ei hätää. Kokemukseni mukaan pahimmat vuodatukset…
Lue kirjoitus
”Hei viittisiks ihan nopeesti tehä yhen jutun…?”
Kello on 16.15. "Hei viittisiks nopeesti tehdä yhen jutun? Se tulee sulta kuitenkin nopeemmin, kun oot ammattilainen. Ai koska pitäis olla valmista? No huomenna. Mut kympiltä riittää, ei tartte…
Lue kirjoitus
Mainoksilla tehdään myös hyvää
Törmäsin uutiseen, jossa kerrotiin kaupunkipyörien joutuneen vandalismin kohteeksi. Pyöristä oli "siistitty" mainokset, koska urakan suorittanut iskuryhmä haluaa siivota kaupunkitilan kaikesta kaupallisesta viestinnästä. Hyvä iskuryhmä, tämäntyyppinen kapitalistinen, luokkayhteiskuntaa vahvistava rikkaiden nahistelu…
Lue kirjoitus
Fatshaming: mitä vastaat, kun 7v pitää sinua läskinä ja kehottaa salille?
"Äiti, ukki kertoi, että oot joskus käyny tosi tiuhaan salilla." "Joo, niin oonkin!" "Mut se oli siis ennen mua?" "Eikun kävin mä sun syntymän jälkeenkin, mutta sitten sä et viihtynyt…
Lue kirjoitus
Ilmastonmuutos ja 10 muuta vaikeaa termiä yksinkertaistettuna
HS siteerasi tänään the Guardiania, jonka mukaan Yhdysvalloissa ministeriö olisi kieltänyt henkilökuntaansa käyttämästä ilmastonmuutokseen liittyvää sanastoa. Se on kätevää, koska ilmiöhän häviää, jos siitä ei puhuta sen oikealla nimellä. Taivas…
Lue kirjoitus
Lehden lukeminen on rapistuva kansalaistaito
Kävin toissapäivänä mielenkiintoisen keskustelun 7-vuotiaan poikani kanssa mediasta ja sen (hänen mielestään) lyhyestä historiasta. Hän epäili, oliko Hesaria ollut olemassa 20 vuotta sitten. Silloin kun ei vielä ollut pädejä. Hänen…
Lue kirjoitus
Jes! Taas uusi etappi saavutettu!
No niin! Meikä on virallisestikin sertifioitu sisältömarkkinoinnin osaaja! Suoritin laiturilla loikoilun lomassa HubSpotin Content Marketing -sertifikaatin. Kurssi muodostui videoformaatissa olevista luento-osuuksista ja testeistä sekä lopputentistä. En osaa sanoa olenko nyt…
Lue kirjoitus
Loma loppuu, toimistoarki lähestyy – 5 vinkkiä tehokkaaseen työntekoon
Vielä hetken saa tehdä töitä omaan tahtiin tässä ympäristössä; kohta pitääkin jo olla tehokkaana toimistolla. Lupasin itselleni tehostaa töiden (tai itse asiassa ihan minkä tahansa projektin) loppuun saattamista. Aina uudesta…
Lue kirjoitus
Epämukavuusalueella syntyy uutta – sinne kannattaa eksyä säännöllisesti
Mukavuusalueen tuolla puolen syntyy uutta. Pidimme kesällä lapsille muutaman luurittoman päivän; alkunurinoiden jälkeen... Posted by Viestintätoimisto Aio on Tuesday, 25 July 2017
Lue kirjoitus
Uuden aloittaminen on kivaa, mutta valmista tulee vasta kun ryhtyy hommiin
Ah tätä valmiiksi saattamisen iloa! Sain pääteltyä pitkäaikaisen käsityöprojektin viime viikolla. Olen luonteeltani aloittaja, joten hankkeiden valmistuminen tuottaa minulle erityisen suurta iloa. Uuden aloittaminen korostuu erityisesti käsityöharrastuksessani. Kaikki se jännitys…
Lue kirjoitus
Kokonaisuuden voi nähdä myös yksityiskohtien kautta
Olen pitkään neulonut huivia. Se on iso ja työläs pitsinen hartiahuivi; olin lähes loppusuoralla, kun huomasin tehneeni virheen jossain. Virhe merkitsee minulle yleensä taukoa (käsi)työssä. Kömmähdyksen etsiminen on työlästä – en haluaisi mainita…
Lue kirjoitus
Mikä saa some-gurun mokaamaan?
Olen viettänyt kesäpäivää laiturilla ihaillen pilviä ja seuraten pelastushelikopterin kokoisten sudenkorentojen lentoa särkien kiusaksi. Vaikka yritin, en ole välttynyt seuraamasta loppuviikon Twitter-"gatea". En halua tässä ruotia tapausta sen enempää kuin todeta,…
Lue kirjoitus
Lukeminen on keskittymistä vaativaa kuuntelua
Kesän lukemistoa. Sysimetsää luemme yhdessä pojan kanssa. Lukeminen on yksi lempiharrastuksistani. Olen aina pitänyt siitä; lapsena saatoin uppoutua kirjoihin niin, että unohdin ajantajun kokonaan. Tarinoissa seikkaillessa en aina malttanut edes…
Lue kirjoitus
Kesäkuvat instaan – kuvahaaste vauhdittaa sisällöntuotantoa
Osallistun kesän kunniaksi Instagramissa kuva päivässä -haasteeseen. Käy tsekkaamassa Aion tili handlella @aio_viestinta tai hae muita haastekuvia otsikolla #fmspad. Kesällä on kaikkea muutakin tekemistä ja monen pienyrityksen somekanavat hiljenevät lähes tyystin.…
Lue kirjoitus
Juhlalimppua ole hyvä. Koska sharing is caring.
Sharing is caring, sanotaan. Ja tottahan se on, sisällöntuotannossakin. Mitä enemmän tuotat asiakkaan kannalta relevanttia, hänen ongelmiaan ratkovaa sisältöä ja jaat sitä tehokkaasti kohderyhmäsi parissa, sitä varmemmin rakennat luottamusta osaamiseesi. Ja…
Lue kirjoitus
Tehokas perehdytys luo vahvan pohjan hyvälle asiakaspalvelulle
Kesä kolkuttaa jo ihanasti ovella. Kohta pääsee mökille lukemaan hiirenpissaisia vuosikertajuorulehtiä, rentoutumaan ja nautiskelemaan. Sitä ennen pitäisi vielä kestää muutama päivä vieraaksi käynyttä kotikaupungin vilskettä. Turku on nimittäin kaapattu, kesätyöntekijöiden…
Lue kirjoitus
Mainettaan parempi sähköposti
Tiedättekö mikä on työyhteisöjen eniten käyttämä viestintäkanava? Aivan, sähköposti. Vaikka tarjolla olisi jos jonkinlaista pikaviestintä ja jopa puhelinta tai suoraa f2f-kontaktia, jaksamme edelleen naputella pitkiä, jäsentämättömiä vuodatuksia työkavereidemme kauhuksi. Sähköpostiviestittelyn ei tietenkään…
Lue kirjoitus
Asiakas vai myynti, kumpi ohjaa viestintääsi?
Oletko miettinyt, kumpi sinun viestinnän tekemistäsi ohjaa, asiakas vai myynti? Tuotatko sisältöä asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi, vai onko päätavoitteesi saada ostaja vakuuttuneeksi erinomaisuudestasi palveluntuottajana? Jos olisi pakko valita, valitsisin mutulla aina asiakkaan. Uskon…
Lue kirjoitus
Miksi viestintä on tärkeää?
Terveisiä teekupin ääreltä. Muutaman päivän elämä on näin introvertin näkökulmasta ollut hurjan vauhdikasta. Kävin nimittäin isolla kylällä kääntymässä. Tapasin paljon uusia ihmisiä ja myös vanhoja tuttuja. Tutuille olen kertonut kuulumisia,…
Lue kirjoitus
…kuinkas kiireisen sisällöntuottajan sitten kävikään?
Kiire, kiire, kiire. Ja siksi väsy, väsy, väsy. Eikä väsyneenä osaa keskittyä. Yhtäkkiä kaikki menee suorittamiseksi. Tehtävästä tehtävään ryntäämiseksi, nopeiden ratkaisujen metsästykseksi. Ja sitten. Kaikki, mikä liittyy uuden ideointiin häviää.…
Lue kirjoitus
Express yourself eli miten tehdään ylivertainen otsikko
Annapa kun kerron totuuden. Ihminen on itsekäs. Olemme itsekkäitä, koska aika ja käsityskykymme ovat rajallisia. Ja kun maailma on pullollaan asioita, joihin voisi syventyä, meidän pitää olla valikoivia sen suhteen,…
Lue kirjoitus
Tehokas avainsanan käyttö optimoi tekstin hakukoneille
Avainsanan käyttö on teknisten kommervenkkien lisäksi sisällön hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää. Ihan miten vaan avainsanoja ei kuitenkaan kannata viljellä. Esimerkiksi lukukokemuksen kannalta tekstin sujuvuus on tärkeämpi arvo: jos lukemisesta tulee jonkun…
Lue kirjoitus
100 blogia takana – näin se onnistui
Aion blogilla tulee tänään merkkipaalu vastaan – tämä on sadas postaus! 100 blogia on kivasti kartuttanut kokemuksia, ja niiden perusteella voin todeta seuraavaa: Sataan kirjoitukseen meni reilu vuosi – ensimmäinen blogi…
Lue kirjoitus
Palautteen antaminen on vaikeaa – nämä vinkit auttavat
Palautteen antaminen on ehkä vaikeinta ihmistenvälisessä viestinnässä. Sama se, kehuuko vai valittaako, mutta joka kerta sanojaan on hyvä miettiä tarkkaan. Milloin sitä on liian jyrkkä, milloin taas epäuskottavan ylistävä. Milloin jonkun…
Lue kirjoitus
Hyvä asiakaspalvelu on pieniä tekoja
Hyvä asiakaspalvelu on lopulta pienistä asioista kiinni. Pienistä teoista, jotka saavat asiakkaan tuntemaan itsensä erityiseksi, tai jotka pelastavat asiakkaan päivän. Tänään kiitos menee Elisalle, joka on kehittänyt hienon tavan muistuttaa unohtuneista…
Lue kirjoitus
Ai, ai, minkä teit, Perniön Liha!
Suomalainen elintarviketuotanto on eppunormaalimaisen puhdasta. Koivun ja tähden alla ei harrasteta vippaskonsteja, kananmuniakin voi syödä raakana ja vesijohtovesi ei tapa. Maailmalla asiat ovat tietenkin toisin. Kiinassa vauvoille juotetaan muovia ja…
Lue kirjoitus
Maanantai on toivoa täynnä
Moni inhoaa maanantaita. En ole koskaan ymmärtänyt miksi. Maanantaihan on päivistä parhain: lupauksia täynnä, valoisa, energinen. Maanantai on toivoa täynnä. Torstai sen sijaan on viikon väsynein päivä: lähes, muttei ihan…
Lue kirjoitus
Moderni kerronta etenee valon nopeudella – pysymmekö mukana?
Kävimme tänään elokuvissa pojan kanssa. Näimme uusimman Lego Batman-elokuvan. Olin hengästyä jo ensimmäisillä minuuteilla – vauhti oli niin hurjaa: räjähdyksiä, välähdyksiä, huimia kaarroksia lentävällä vempeleellä Gotham Cityn pilvenpiirtäjien ympärillä, värejä;…
Lue kirjoitus
Tajunnanvirta syö lukuilon – 5 vinkkiä hyvään tekstiin
Hesarissa pohdittiin viikonloppuna erityyppisiä lukijoita. Laiska osuu ehkä lähimmäs sanana kuvaamaan minun lukemistani. Haluan lukiessa päästä nopeasti asiaan. Teksti saa herättää ajatuksia, olematta kuitenkaan itsessään niin monimutkainen, että joudun miettimään tekstin ja kerronnan…
Lue kirjoitus
Muna vasemmassa kädessä konteksti kirkkaaksi
Konteksti on kaikki kaikessa. Asiayhteydestään irrotettu lause tai ajatus voi muuttaa täysin merkitystään. Vai mitä sanotte tästä: "Ota muna vasempaan käteen." Mmm. Keittiö- vai makkarihommia, mitä veikkaatte? "Varo, ettei munaketju…
Lue kirjoitus
Ehdokkuus antaa luvan nälviä – miksi?
Kunnallisvaalit lähestyvät. Sadat toiveikkaat ovat ehdolla yhteisiä asioitamme hoitamaan. Kuten myös eräs ystäväni. Hän käy kampanjaansa pääasiassa Facebookissa. Profiili on avoin, kuten vaaliprofiilin pitääkin olla, eli kuka tahansa voi antaa…
Lue kirjoitus
Mummon ilahduttamisesta ja painotuotteen kuolemasta
Painotuotteen kuolemaa on hoettu jo useamman vuoden ajan. Kuolema on jännä asia. Se kuulostaa hyvin dramaattiselta ja lopulliselta. Kuitenkin, kun kyse on ilmiöistä, mikään ei ole lopullista. Kun aikaa kuluu tarpeeksi,…
Lue kirjoitus
Erilaiset oppijat tarvitsevat erityyppisiä sisältöjä
Pohdiskelin sisällön kierrättämistä tässä muutama päivä sitten. Kierrätys on järkevää jo siksi, että säästymme sisällöntuottajien suurimmalta vaivalta, eli uusien aiheiden keksimiseltä. Myös erilaiset oppijat tarvitsevat erityyppistä sisältöä päätöksenteossaan. Yksityiskohdista kokonaisuuden hahmottamiseen –…
Lue kirjoitus
…entä jos hyödyntäisit sisältöjä uudelleen?
Sisällöntuotannossa suurin osa energiasta tuntuu menevän uusien teemojen keksimiseen. Siis siihen, että mietitään mistä seuraavaksi tehdään juttua. Entä jos hyödyntäisitkin vanhoja sisältöjä uudelleen? Tuottaisit samalla teemalla jonkun muun sisällön, kuten…
Lue kirjoitus
Naposteltava sisältö sulaa helpoiten
Kukun sohvalla. Silmät lumpsuvat, mutta tiedän, että jos nyt menen nukkumaan, herään aamuyöstä. Yritän tarkentaa katseeni läppärin ruudulle. Kirjaimet vilistävät silmien edessä, sumenevat, ja hyppäävät taas yhtäkkiä kirkkaana esiin. Yritän…
Lue kirjoitus
Muutos on helvetillistä – avoimella viestinnällä siitä tulee siedettävää
Muutos on nykypäivän vakio, sanotaan. Se on klisee, mutta myös totta. Tiesitkö, että muutoksella on ihan oma anatomiansa, oma rakenteensa? Yllä olevan mallin lailla me ensin innostumme, säntäämme kohti uutta,…
Lue kirjoitus
Sponsorointi on liiketoimintaa, jossa sponsori on asiakas
"Haloo, oisko ylimääräistä kymppitonnia heittää?" On taas se aika vuodesta, jolloin puhelin pirisee kuumana mattimyöhäisten varainhankkijoiden ollessa liikkeellä epämääräisin sponsorointipyynnöin. On myös se aika, jolloin lakkaan vastaamasta puhelimeen. Rahaa se…
Lue kirjoitus
Vittu saatana!
Laskiaspulla palauttaa voimat – jopa hektisen vaalityön jälkeen Osallistuin tukijoukoissa elämäni ensimmäiseen vaalijippoon eilen. Kyse oli toritapaamisesta, jossa ehdokkaat olivat kaiken kansan tavattavissa, ja tarjolla oli myös pullakahvit – kuinkas…
Lue kirjoitus
Poliittisen retoriikan täyskäännös – valheesta tuli arkea
Politiikassa on aina ollut takinkääntäjiä, väyrysiä, jotka vaihtavat mielipidettä yhtä usein kun me muut alusvaatteita. Nyt maailman mahtavimman maan johtoon on astunut poliitikoksikin erikoinen persoona, mies jonka koko olemus huokuu…
Lue kirjoitus
Avoin keskustelu on jokaisen suhteen peruspilareita
Tapasin eilen yhden yhteistyökumppaneistamme. Hän on tuttu vuosien takaa, villistä nuoruudestani. Vaihdoimme tietenkin kuulumisia. Omia lapsia ei hänelle ollut siunaantunut, mutta kummilapsia sitäkin enemmän, kokonaista kuusi kappaletta. Puolisokin oli sama kuin…
Lue kirjoitus
Ole oma itsesi – tai esitä edes
Olen viettänyt viime päivät analysoiden FB-profiileja. Monessa jaetaan kohderyhmälleen merkityksellistä sisältöä. Klik-klik, ja potentiaalisen asiakkaan autuas onni on taattu. Jos siis lukijan todella saa klikkaamaan linkkiä. Monen postauksen sitoutumisaste eli…
Lue kirjoitus
Enemmän sisältöä on enemmän
Laskin kaikkiin blogeihini viime vuonna julkaisemani blogipostaukset. Pääsin kahteensataan, ja lopetin laskemisen. Enemmän sisältöä on selvästi enemmän omassa julkaisustrategiassani. Tässäkin blogissa kirjoituksia oli viime vuonna lähes 80. Jäin pohtimaan kirjoitusten laatua.…
Lue kirjoitus
Kolme oppia 7-vuotiaan kirjoitusläksystä
Ekaluokkalainen poikani oli tänään saanut ensimmäisen kirjoitusläksynsä. Aiheena oli mennyt joululoma ja mitä kaikkea kivaa hän oli sen aikana kokenut. Illalla ruokapyödän ääressä hän pyöritteli kynäänsä tuskaisen näköisenä. Otsa oli syvässä kurtussa,…
Lue kirjoitus
Mitä uutta vuodelle 2017? Joko asetit tavoitteesi?
En tee lupauksia uuden vuoden kunniaksi. Mutta aika ajoin on ehkä hyvä asettaa itselleen jonkinlaisia tavoitteita, ainakin jos tarkoituksena on saada aikaan jotain muutosta. Mietin pitkään, mihin olen elämässäni jotenkin…
Lue kirjoitus
Kiitos tästä vuodesta
Olen viettänyt kohta viikon lomaillen. Ihan täysin en ole päässyt irtautumaan töistä, siellä, tuolla, täällä on ollut pientä säätämistä, mutta sillä ei ole ollut niin väliä, kun olen itse pystynyt…
Lue kirjoitus
Tuottaako suomen kieli kapeaa ajattelua? No haloo!
Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner on avautunut Facebookissa suomen kielestä. Ennen kuin tuomitsemme Jungnerin, kannattaa muistaa, että Jungner todennäköisesti provosoi postauksessaan tahallaan. Provosoiminen on Jungnerin mielestä hyödyllistä, sillä kun kepillä kokeilee…
Lue kirjoitus
Olisipa taas 6-vuotias supersankari ja innokas onnistuja
Arvatkaa, kenestä haen voimaa, kun en itse jaksa uskoa omaan tekemiseeni? 6-vuotiaasta pojastani. Hänen uskomaton kekseliäisyytensä jaksaa häikäistä vanhaa. Ja se vaivaa pelkäämätön asenne! Puhumattakaan hänen loputtomasta uskostaan omiin kykyihinsä!…
Lue kirjoitus
Asiantuntijuus sokeuttaa – törkeän yksinkertainen viesti menee läpi
Ammatikseni viestintää pohtivana olen huomannut miten vaikeaa viestin perille saaminen on. En nyt tarkoita itseäni sisällöntuottajana, vaan viestien kuluttajana. Lomakkeiden täyttäminen on minulle esimerkiksi täysin mahdotonta. Miksi niissä kysytään niin outoja? Ja miksi…
Lue kirjoitus
Avoin viestintä rakentaa luottamusta ja edistää itseohjautuvuutta
Osallistuin viime viikolla mielenkiintoiselle luennolle, jonka aiheena oli johtaminen työelämän muutoksessa. Puhujan esittämistä väittämistä mieleeni jäi erityisesti tämä: luottamus on itseohjautuvuuden tärkein polttoaine. Hän lähestyi asiaa esimerkillä, jossa organisaatiossa oltiin ihmetelty työntekijöiden…
Lue kirjoitus
Erään puudelin kuolema
Kun oikein pahasti mokaa, ensimmäinen kriisiviestinnän neuvo on myöntää heti kaikki ja pyytää anteeksi. "Sori mä mokasin, ei ollut tarkoitus loukata" herättää yleensä sympatiat yleisössä. "No sattuuhan noita", "mitäs pienistä", me…
Lue kirjoitus
Luovuuden taustalla autuas tylsyys
Luin aamulla mielenkiintoisen artikkelin ihmisen tarpeesta olla tekemättä mitään. Tylsyys tai tylsistyminen on tarpeen luovuutemme herättämiseksi. Jos koko ajan syötämme mielikuvitustamme valmiilla paketeilla (tv:llä, pädillä, peleillä yms.) mielikuvituksemme ei kehity.…
Lue kirjoitus
Entä jos Luther eläisi nyt – millä viestintästrategialla teesit lanseerattaisiin?
Luin viikonloppuna artikkelin, jossa ylistettiin Martti Lutherin viestintätaitoja. Jutussa todetaan leikkisästi, että modernin ajan Luther käyttäisi varmasti Twitteriä. Jäin miettimään mitä uskonpuhdistajamme todella tekisi, jos hän nyt, lähes 500 vuotta alkuperäistä ajankohtaa…
Lue kirjoitus
Toimiva sisäinen viestintä tuottaa onnistuneita asiakaskokemuksia
Asiakaspalvelussa suunta on sisältä ulospäin – sisäinen viestintä varmistaa onnistuneen asiakaskokemuksen. Väitän, että onnistuneen asiakaskokemuksen taustalla on aina onnistunut sisäinen viestintä. Miksi näin? Koska vain työssään hyvinvoiva henkilöstö kykenee tarjoamaan…
Lue kirjoitus
Mainonta on kuollut – eläköön suosittelut!
Olemme kulutuksessamme perinteisesti turvautuneet brändeihin: kun tyhjentävää tietoa tuotteista tai palveluista ei ole ollut saatavilla, varminta on ollut valita jo tunnettu tuotemerkki – se on ikään kuin taannut tuotteen laadun.…
Lue kirjoitus
Luulitko pyörittäväsi yritystä X? Haa, väärin!
Luulitko pyörittäväsi tilitoimistoa? Tai asianajotoimistoa? Kukkakauppaa, kampaamoa? Autokorjaamoa? Haa, väärin. Sinä johdat media-alan yritystä. Olemme tottuneet ajattelemaan, että yrityksen keskeisin tehtävä on tuottaa valittuja tuotteita ja/tai palveluita asiakkailleen. Myydessään näitä yritys generoi…
Lue kirjoitus
Ostaisitko sinä palveluita mulkulta?
Jos toteaisit nimekkään konsultin hänen somekäyttäytymisensä perusteella täydeksi tolvanaksi, ostaisitko konsultilta palveluita? Vai lisäisikö hävytön kyykyttäminen peräti hänen vetovoimaansa? Onko käyttäytymisellä edes minkäänlaista merkitystä? Steve Jobs oli totaalinen ääliö, ja loi…
Lue kirjoitus
Kuoleeko, jollei tuota sisältöä?
Aikamme mantra on "sisältö." Sitä on pakko jokaisen puljun ja nyrkkipajankin tuottaa, koska muuten kuolee. Ja sisällön on parasta olla hyvää ellei peräti laadukasta, koska jollei se ole sitä, silloinkin kuolee. Ja…
Lue kirjoitus
Myyjä, mitä ihmettä haluat minun ostavan?
Olen viime aikoina törmännyt mitä kryptisimpiin myyntiyrityksiin. Kaava on selvä. Ensin tulee puhelinsoitto, jossa ehdotetaan erinomaisen tuotteen X tiimoilta tapaamista. En ole kovin hyvä puhelimessa, etenkin jos minut yllätetään kesken…
Lue kirjoitus
Vain viidennes tekstistä menee perille – epätarkka viestintä syö tehokkuutta
Kirkas ajatus edistää viestin perillemenoa. Kuulin menneellä viikolla erään luennoitsijan esittävän väitteen, jonka mukaan keskimäärin vain 20 prosenttia kirjoitetusta tekstistä ymmärretään kirjoittajan aikomalla tavalla. Siis 20 prosenttia! Humanistikin osaa päätellä, että siinä kohtaa 80 prosenttia…
Lue kirjoitus
Sanavalinnoilla on merkitystä
Olen viime aikoina miettinyt sanavalintojen tärkeyttä. Osasyynä tässä on kuusivuotias elämäni ilo, joka sanavaraston puutteessa korvaa sanoja toisilla, mielivaltaisesti valituilla korvikkeilla. Se johtaa usein suureen mielipahaan pikkuisessa: olen tämän tuosta pihalla hänen selostuksissaan,…
Lue kirjoitus
Deadline pukkaa päälle – mitä tehdä?
Jokainen meistä on ollut siinä tilanteessa. Deadline pukkaa päälle, eikä tekstiä tunnu syntyvän millään konstilla. Kädet hikoavat, suu tuntuu kuivalta. On pakko-pakko-pakko saada jotain paperille. Kello käy, stressi puskee hikikarpaloita…
Lue kirjoitus
Oh yes, me niin rakastamme hyvää tarinaa!
Moni viestintäopas tuputtaa meille tarinankerrontaa keinoksi sisältömarkkinoinnissa. Mukaansatempaava, hyvä tarina muuttavat väitetysti asenteitamme, uskomuksiamme ja käyttäytymistämme. Fine. Yleensä väite jää tähän, eikä sitä perustella millään faktalla. Tai no, joo, tarinat…
Lue kirjoitus
Särkänniemeen, Särkänniemeen – ja sieltä salaa pois
Särkänniemen delfiineistä on varmasi jo sanottu kaikki oleellinen. Lisään kuitenkin vielä kolme pointtia: Kriisissä asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät. Jos delfiinit pitää roudata yön pimeinä tunteina pressujen suojassa pois,…
Lue kirjoitus
Misä, kui, häh? Miten jaat tehokkaasti sisältöjäsi
Kaikken kalleinta sisältöä on sisältö, jota kukaan ei kuluta. Siksi jokaisen yrityksen kannattaa miettiä, miten jakaa sisältönsä tehokkaasti. Verkkosivusto on must (vai onko?)(on!), kuten myös some-kanavat. Mutta mistä kanavasta saa…
Lue kirjoitus
Hyvä blogi palvelee asiakasta
Törmäsin alkuviikosta Twitterissä keskusteluun, jossa pohdiskeltiin blogin merkitystä markkinoinnille. Eräs keskustelun kommentti jäi mieleeni – siinä keskustelija oli sitä mieltä, että ostajan näkökulmasta suurin osa blogeista oli lähinnä itsekehua. Mmm,…
Lue kirjoitus
5 askelta killerisisältöön – unohda valkoisen paperin kammo
Olemme kaikki joskus olleet siinä tilanteessa: ruudulle ei kovasta puristuksesta huolimatta tahdo syntyä jutun juurta. Sisällöntuotanto ON välillä yhtä tuskaa – mutta sen ei tarvitse olla sitä. Määrätietoisella työllä voit…
Lue kirjoitus
Kuunteleminen on (asiakas)viestinnän tärkein osa
Usein sanotaan, että tärkein osa viestintää on kuunteleminen; onhan meille annettu kaksi korvaa ja vain yksi suu. Se on totta. Jollemme kuuntele, emme tiedä mitä toisella on sanottavana, ja meidän…
Lue kirjoitus
Apinointi on opin alku – oma tyyli tekee voittajan
Satuin eräänä viikonloppuna kuuntelemaan tavallistakin tiiviimmin lapsukaistemme keskinäistä vuorovaikutusta mökillä. Hätkähdin heidän harvinaisen aikuista keskustelua. He voivottelivat toisilleen etteivät "asiat sujuneet ihan kuin Strömsössä" ja miettivät "miten meni noin omasta mielestä". Toisen reagointia…
Lue kirjoitus
Multitaskaus ja tehokkuuden illuusio
Tehostaako multitaskaus työtä, vai onko se vain illuusio? Päivän ajatus liittyy etäisesti eiliseen postaukseeni ajankäytöstä. Jos tavoitteena on tehokas ajankäyttö, kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Olen itse surkea tässä; pidän…
Lue kirjoitus
Aika on arvokkain resurssisi
Aika on resurssi, joka päivä päivältä vähenee. Vaikka mitä tekisi, aikaa ei saa lisää. Rahaa, mainetta, jopa viisautta, saa iän karttuessa, mutta ei aikaa. Lopulta se loppuu kokonaan. Kannattaa siis tarkkaan miettiä, mitä…
Lue kirjoitus
Kaikki voivat oppia kirjoittamaan – sinäkin!
Kirjoittaminen nähdään usein jonkinlaisena ylemmältä taholta annettuna lahjana. Ne, joilla tämä lahja on, osaavat asettaa sanansa mielenkiintoisella tavalla. Ja me muut, no, me emme osaa. Pötyä, sanon. Kirjoittaminen – ja…
Lue kirjoitus
Konna sukupolvien välissä
Rupert Rupparin esi-isä (pojan ottama kuva muutaman vuoden takaa). Poikani, 6 v, sai eilen ensimmäisen puhelimensa. Olen tänään hämmästellyt hänen puhelimenkäyttöään. Siinä missä minä, keski-ikäinen viestinnän ammattilainen, räpsin kuvia ja innostun…
Lue kirjoitus
Onko muuta viestintää kuin asiakasviestintä?
Vadelmapensaissa syntyy ajatuksia. Mitä jos tekisimmekin vain asiakasviestintää? Terveisiä vadelmapuskista. Kesä on kauneimmillaan ja ajatustoimintakin virkoamassa – kun puuhaa jotain niinkin yksinkertaista kuin poimii marjoja, päähän putkahtaa jos jonkinlaista ideaa (tajuan…
Lue kirjoitus
Kun autokauppiaalta lähti bemarikauppa käsistä
Autokauppiaita yleensä parjataan huonoiksi asiakaspalvelijoiksi. Kaikki eivät tietenkään ole huonoja, on erinomaisiakin. Ja on jotain siltä väliltä. Kävimme miehen kanssa lomalla sadepäivän ratoksi autokaupoilla. Tarkoituksemme oli koeajaa etukäteen katsottu menopeli,…
Lue kirjoitus
30 hyvää syytä olla julkaisematta sisältöä
Blogia tai muuta sisältöä ei kannata julkaista jos on kovin nuori, koska silloin ei voi vielä olla kovin paljon sanomista mistään jos on keski-ikäinen, koska silloin on jo kalkkis, eikä tiedä…
Lue kirjoitus
Tunne on tärkein – myös viestinnässä
Tunne on tärkeää, jos haluamme vaikuttaa viestinnällämme. Brexit-äänestys on tästä hyvä esimerkki. Järjellä ei ollut lopputuloksen kannalta mitään merkitystä, päätös tehtiin tunteella. Tutkimus on osoittanut, että onnelliset ihmiset ovat haluttomia…
Lue kirjoitus
Ostaisitko sinä sian säkissä?
Älä tykkää tietämättä. Entä jos saatkin säkissä mielipuolisen lampaan? Ostaisitko sinä sian säkissä, näkemättä sen kuntoa tai edes sitä, onko säkissä todella sika vai joku muu kirkuva otus? Moni näyttäisi…
Lue kirjoitus
6 kuukautta blogia takana – miten on mennyt?
Aion blogia on noin kuusi kuukautta takana. Merkkipaalun kunniaksi päätin pitää itseni kanssa kehityskeskustelun ja kuulostella, miten on mennyt – noin omasta mielestä. Blogia on nyt 6 kuukautta takana –…
Lue kirjoitus
Työtwiitit pääasiassa positiivisia?
Pohdiskelin tässä jonkin aikaa sitten työntekijälähettilyyttä ja siihen liittyviä epäonnistumisen pelkoja; pointtina oli se, että työnantaja ei halua kannustaa somen työkäyttöön, koska saattaa pelätä, etteivät työntekijät osaa, että he mokaavat kriittisellä…
Lue kirjoitus
Oletko sinä uutiskirjespämmääjä?
Kesäloma lähestyy ja perinteinen "siivoan pöytäni"-hulluus iskee. En pidä pöytäni siivoamisesta. Hukkaan kaikki tärkeät paperit ja kaikki pitää aloittaa lomalta paluun koittaessa uudestaan. Sen sijaan vietin tämän päivän perumalla kaikenlaisia…
Lue kirjoitus
Puheenjohtajan karu oppitunti – viestintään on panostettava!
Suunnan näyttäminen vaatii tehokasta viestintää. Sanotaan, että fiksu tekee mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä vaivalla. Ymmärtäähän sen; kuka viitsii vaivautua jos pääsee helpommallakin. Mitä sitä aina keksimään uutta, kun vanhaa voi…
Lue kirjoitus
Joustavina yllämme perille
Olen vanhemmiten unohtanut polveni. Kun pudotan jotain lattialle, kuitin, mainoskuulakärkikynän tms. kurkottelen niitä polvet suorina, nippa nappa yltäen karanneeseen tavaraan. Heti kun maltan koukistaa polviani, yllän vaikka miten hyvin. On…
Lue kirjoitus
Luottamus kumpuaa avoimesta viestinnästä
Luottamus kasvaa läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta Jokaisen yrityksen kannattaisi tehdä viestintää. On luonnollista, että kun itsestään pitää ääntä, se kerää huomiota, mikä voi johtaa tunnettuuden kasvuun ja sitä kautta uusiin asiakkuuksiin. Kassaan…
Lue kirjoitus
Älä pelkää työnantaja! Työntekijäsi ovat jo somessa.
Työntekijälähettilyys perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Monessa firmassa mietitään sitä, miten yrityksen some-läsnäolosta saisi kaiken tehon irti. Joku on kuullut työntekijälähettilyydestä, toiminnasta, jossa firman oma henkilökunta valjastetaan sen tehokkaimmaksi äänitorveksi, markkinoinnin käsikassaraksi.…
Lue kirjoitus
Onko 100 euron säästö maineriskin arvoinen?
Säästäväisyydestä on meillä päin maailmaa tehty hyve. Sääli vain, ettei säästäminen pidä talouden rattaita liikkeessä. Ja jos säästää väärästä kohtaa, voi käydä ihan valtavan kenkusti. Pohdiskelin aiemmassa postauksessa yksittäisten asiantuntijoiden tärkeyttä tiimityön onnistumiselle.…
Lue kirjoitus
Vuorovaikutustaidot kehittyvät jo lapsena – tarkkana siellä kentän laidalla!
Antaa lasten opetella sekä peliä että vuorovaikutusta. Olipa viikko. Ohjelmaa oli sekä töissä että vapaalla riittämiin. Päällimmäisenä mielessä on kuitenkin jalkapallo – ihan niiden pienimpien palloilijoiden ensipelit. Tällä viikolla säät…
Lue kirjoitus
Syökö tarjoamasi palvelu erinomaisen tuotteesi lounaaksi?
Kuvan annos ei liity juttuun mitenkään. Kävin tänään sushi-lounaalla erään vanhan ystäväni kanssa. Paikka oli viehättävä, vasta painosta tullut lounaslista komea ja ruokakin hyvää, jopa esteettiset arvot täyttävää. Palvelu oli…
Lue kirjoitus
Puhutko sinä asiakasta?
Kävin tässä viikolla roskisostoksilla. Kaipasin mökille tukevarakenteista, neljää poikalasta kestävää poljinpönttöä, joten päädyin tanskalaiseen desingtuotteeseen. Paikallisessa liikkeessä minua palveltiin innokkaasti. Kerroin hakevani mökkikeittiöön reilun kokoista roska-astiaa. "Niin, tarkoitatko sinä Vipp…
Lue kirjoitus
Ne vittumaiset detaljit
Tässä ajassa tekemistämme leimaa kiire. Kiire saada valmiiksi, kiire julkaista, kiire jakaa. Yksityiskohtien hiominen jää. Se voi olla kohtalokasta, joskus jopa vittumaista, kuten Tokmannin esimerkki kertoo. Olen työurani aikana tehnyt…
Lue kirjoitus
Somessa eletään keskiaikaa
Minusta tuntuu, että elämme somessa keskiaikaa noitavainoineen. Olemme kaikki huomanneet keskusteluilmapiirin muuttuneen verkossa. Tunnumme, Osmo A. Wiioa mukaillen, aina tulkitsevan kaiken tavalla, josta on eniten vahinkoa – kaikille osapuolille, sekä…
Lue kirjoitus
Viestinnän ja vuorovaikutuksen vaikeudesta
Viestintä voi epäonnistua monesta syystä. Matkalla voi mm. esiintyä häiriöitä. Jäin pohtimaan vuorovaikutusta viime viikkoisen puutarha-liikekokemuksen jälkeen. Vanhan viisauden mukaanhan viestintä epäonnistuu aina, paitsi silloin harvoin, kun se sattuu onnistumaan.…
Lue kirjoitus
Sisältöstrategia on sisällöntuotannon punainen lanka
Sisältöstrategia. Puistattaako pelkkä sanakin jo? Älä anna sen pelottaa. Ajattele strategiaa suunnitelmana, jolla tehostat omaa sisällöntuotantoasi. Strategia on se punainen lanka, joka auttaa sinua luomaan johdonmukaisen kokonaisuuden sisällöntuotannostasi. Sillä aivan kuten muussakin…
Lue kirjoitus
KVG eli vuorovaikutuksesta palvelualalla
Parsankasvatuksessa on vuorovaikutuksessa on yhteistä se, että molemmat ovat vaikeita. Vuorovaikutus on vaikeaa, etenkin taukkien torvien kanssa. Taukkeja torveja pitäisi vain oppia sietämään. Siitä on etua monella elämänalueella, mutta palveluammatissa…
Lue kirjoitus
43 v ja kaunis – vaikka markkinointi haluaakin haastaa näkemykseni
Tulipa vain mieleen markkinoinnista. Suurin osa meistä pitää huomion saamisesta, eikö? En tarkoita nyt valokeilaa, vaan ihan tavallisia arkisia asioita; kaupassa on kivaa, että joku tervehtii meitä iloisesti, kysyy tarvitsemmeko…
Lue kirjoitus
Laastarin leikkaaminen eli oppitunti selkeässä viestimisessä
Kuusivuotiaan kokemuksella ja annetuilla ohjeilla laastarin leikkaaminen sujui näin. Kuusivuotias poikani satutti sormensa viikonloppuna. Haava oli niin pieni, etten ensin edes nähnyt sitä. Se vaati kuitenkin kuusivuotiaan mielestä laastarihoitoa. Sovimme,…
Lue kirjoitus
…ja mitä sitä tänään kirjoittaisi?
Tulipa sitten sekin päivä, etten tiennyt mitä kirjoittaa. No, se tulee meille kaikille, jossain vaiheessa, ja yleensä siitä pääsee yli. Jollain lailla. Viime päivät ovat olleet minunlaiselle introvertille varsin vauhdikkaita.…
Lue kirjoitus
Otsikko kruunaa blogisi ja houkuttelee lukijoita
Hyvän otsikon keksiminen voi olla musertavan vaikeaa. Siihen kannattaa kuitenkin panostaa. Hyvä otsikko kruunaa tekstisi. Käykö sinulle joskus niin, että olet kirjoittanut helvatan hyvän blogin, muttet sitten keksikään siihen vetävää…
Lue kirjoitus
Vain muutos on pysyvää – miten käy viestijän?
Olen tainnut tulla vanhaksi – mielestäni maailma muuttuu alati kiihtyvää tahtia. Kun joskus aloitin viestinnän parissa, tärkeää oli osata kiteyttää haluttu viesti napakasti. Kielenkin piti olla moitteetonta. Jossain vaiheessa tekstiin…
Lue kirjoitus
Tee tekstistäsi luettava!
Selkeä teksti houkuttelee lukemaan. Luettava teksti syntyy sujuvan kielen lisäksi selkeästä tekstin rakenteesta ja muotoilusta. Miksi selkeyteen kannattaa panostaa? Kultakalan keskittymiskyky on parempi kuin digiajan ihmisen. Jaksaako sisältösi kiinnostaa pidempää?…
Lue kirjoitus
Sisällön puhuttelusävy kertoo brändistä enemmän kuin tuhat sanaa
Väitin viime viikolla, että suurin osa brändilupauksista on päälleliimattuja itsestäänselvyyksiä. Sen sijaan, että käyttäisimme totuttuja latteuksia kuvaamaan yritystämme tai tuotettamme, ominaisuudet kannattaisi sisällyttää tapaan, jolla puhumme asiakkaillemme. Moderni on rento…
Lue kirjoitus
Lisääkö brändilupaus uskottavuuttasi – vai syökö se sitä?
Mitä sinun brändilupauksesi kertoo sinusta? Vai kertooko mitään? Kertooko brändilupauksesi jotain sinusta ja yrityksestäsi, vai syökö se pikemminkin uskottavuuttasi? Lupaatko esimerkiksi olevasi ammattitaitoinen ja moderni, ehkä jopa asiakaslähtöinen? Vai tarjoatko kenties…
Lue kirjoitus
”Sori siitä” toimii myös yritysmaailmassa
Valtionvarainministerin puolihuolimattomasta puudelista on tullut yritysmaailmassakin käypää tavaraa. "Sori siitä, emme missään nimessä hyväksy tämän tyyppistä toimintaa" näyttäisi olevan vakiovastaus kriisissä kuin kriisissä. Anteeksipyyntöä vahvistetaan selittämällä, että tapahtunut on kunkin kyseessä…
Lue kirjoitus
Kohderyhmäsi haluaa relevanttia sisältöä
Osaatko valaista sisältösi oikealla tavalla niin, että kohderyhmä ottaa sen omakseen? "Tuota vain kohderyhmällesi relevanttia sisältöä", todettiin taannoin yhdessä tilaisuudessa, johon osallistuin. Mistä tietää, minkälainen sisältö on kohderyhmän kannalta relevanttia? Keräsin…
Lue kirjoitus
Selän takana on helppo puhua paskaa – ja vähän muutakin
HS pohdiskeli viikonloppuna verkossa syntyviä vihapuheita. Asiantuntija toteaa, että kun emme näe keskustelukumppanimme eleitä ja kuule äänenpainoja, emme osaa reagoida totuttuun tapaan ja saatamme helpommin ylittää epäkohteliaan käytöksen kynnyksen. Selän…
Lue kirjoitus
Arvoviestintä vaatii rohkeutta
Somessa yritys luo brändimielikuvaa osallistumalla aktiivisesti keskusteluun. Ei riitä, että omia sisältöjä jakaa "logon takaa", ilman omaa ääntä. Yrityksen pitää myös olla valmis ottamaan kantaa ja seistä oman sisältönsä takana.…
Lue kirjoitus
Facebook vai Twitter – siinäpä kysymys!
Ja jos vastaan kysymykseen suoraan, niin molemmat. Olen nimittäin sitä mieltä, että Facebookilla ja Twitterillä on eri käyttötarkoitukset. Seurasin alkuviikosta Twitterissä keskustelua siitä, kumpi parempi, FB vai Twitter. Molemmilla palveluilla oli luonnollisesti…
Lue kirjoitus
Twitter säilyttää 140 merkin rajan tviiteissä – halleluja!
Twitter pysyy 140 merkissä. Twitter on toimitusjohtajansa Jack Dorseyn mukaan päättänyt säilyttää 140 merkin maksimin twiiteissä. Rajattu merkkimäärä on Twitterille hyvin tyypillinen ominaispiirre ja se takaa Dorseyn mielestä nopean ja välittömän…
Lue kirjoitus
Työntekijälähettilyys kasvaa työhyvinvoinnista
Somea ja coffeeta mm. työntekijälähettilyyden ympäriltä @somecoffee Osallistuin viime viikolla Someco Oy:n järjestämään erinomaiseen Somecoffee-tilaisuuteen, jossa keskusteltiin, niin no, mistäpä muusta kuin some-viestinnästä ja -markkinoinnista. Eräs käsitelty aihe oli työntekijälähettilyys.…
Lue kirjoitus
Miksi kriisiviestintä epäonnistuu
Viime päivät ovat olleet otollista aikaa kriisiviestinnän seuraamiseen. Nyt kun kohu ei koske itseä, jännittävästä draamasta voi melkein nauttia. Toinen tapauksista hoidettiin esimerkillisesti, toisessa taas olisi ollut parantamisen varaa. Se sai minut…
Lue kirjoitus
Sinäkin, Brutukseni, tai miten avoimuudella voidaan korjata luottamusta
Tänään vilppiuutisointi osuikin jo omaan salkkuun Wärtsilän kerrottua omasta testimanipulaatiostaan. Tuloskikkailu koskee yhtiön mukaan rajattua määrää merimoottoreita ja niiden polttoainetestausta. Näiden kohdalla poikkeamia on aiheuttanut rajallinen määrä ihmisiä, jotka ovat…
Lue kirjoitus
Tukeeko kielten opiskelu viestijän ammatissa?
Kielten opiskelu kannattaa aina Minua on huomenna pyydetty puhumaan kielten opiskelijoille. Aiheena on työelämään sijoittuminen. Mietin mitä näille nuorille kertoisin. Kiteytettynä päädyin siihen, että mihin ikinä ryhtyvätkään, tärkeintä on kyky…
Lue kirjoitus
Vuosikertomus – tiukkaa asiaa vai luovasti brändiä?
Se on vuosikertomusaika, kuulkaas. Ihan lemppareinta yritysbongauksen kannalta! Olen vahvasti fiilisihminen. Osakesäästämistäni ohjaa vahvasti tunne – Ponssea ostin aikanani siksi, että uusi toimari oli hot. Eikä perustajankaan tarina jättänyt kylmäksi:…
Lue kirjoitus
Kriisiviestinnässä iso pyörä pyörii – tai sitten ei
Surullisena olen tänään lukenut Nokian Renkaiden väitetystä testivilpistä. Ajan itsekin Nokialaisilla, koska ostin "testivoittajat", poikani ja omaa turvallisuutta ajatellen. Kuinkas sitten kävikään. Lehdistö esittää, että yhtiö olisi teettänyt testejä varten…
Lue kirjoitus
Mittaamalla teet tuloksellisempaa viestintää
Luin STT Viestintäpalvelut Oy:n ja Procom – Viestinnän ammattilaiset ry:n tuottaman viestinnän mittaamista luotaavan tutkimuksen. Raportin viesti on tyly: viestinnän mittaaminen on tärkeä arvo, mutta harva organisaatio on asettanut viestinnälle…
Lue kirjoitus
Menestyvässä yrityksessä kaikki viestivät
Viestintäkonsultti Jukka Hakala kirjoittaa tuoreessa Talouselämä-lehden TEbatissa siitä, että tulevaisuuden menestysyrityksissä viestintä integroituu kiinteäksi osaksi jokaisen työntekijän perusosaamista. Olen samaa mieltä Hakalan kanssa. Merkittäviin tehtäviin ei enää edetä, jollei viestintäosaaminen…
Lue kirjoitus
Elämä voittaa!
Huh. Olipa rankka viikko. Influenssa iski. Fyysisen pahan olon ohella vaikeinta oli kuitenkin viestijänä myöntää itselleen se, etten muutamaan päivään saanut puristettua itsestäni yhtään järkevää ajatusta jaettavaksi missään kanavassa. Sitä voisi…
Lue kirjoitus
Kuuntele mua, perkele!
Usein sanotaan, että viestinnässä tärkeintä on kuunteleminen. Onhan meillä vain yksi suu, ja sentään kaksi korvaa. Vaikka kielikuva suuresti ärsyttääkin minua, se on harvinaisen totta. Mikään ei ärsytä kuten se,…
Lue kirjoitus
Hyvä johtaja on hyvä viestijä
Johtaminen vaatii tehokasta viestintää. Johtaminen on viestintää, julistaa Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri Akavalainen-verkkolehdessä tänään. Enemmän ei Sauri voisi olla oikeassa. Johtaja ei voi saada aikaan toivottua liikettä jollei kommunikoi joukoilleen…
Lue kirjoitus
Sisäinen viestintä selventää organisaation suunnan
Minulta kysyttiin taannoin sisäisen viestinnän merkitystä. Kuvittele seisovasi portin edessä. Portin takana ei ole mitään, vain villiintynyt niitty, jota uhkaa risuinvaasio. Houkutteleeko maisema jatkamaan matkaa portin läpi? Entä jos heinikon…
Lue kirjoitus
Pam pam Paulin uutiskirje
Sain meiliä Pauli A-S:ltä. Pauli A-S on ihana. I-H-A-N-A. Ja nyt Pauli A-S on muistanut minua. Muistaako Pauli A-S minut? Jännityksellä klikkaan kirjeen auki. Höh. Se on siis UUTISKIRJE. Pauli…
Lue kirjoitus
Miksi Jeppe bloggaa – ja miksi sinunkin kannattaisi kokeilla!
Suurin osa meistä kuluttaa mediaa, tuottamatta itse sisältöä. Joillakin, kuten minulla, on kuitenkin tarve kirjata ajatuksiaan myös muiden luettavaksi. Olen miettinyt miksi. Kyselin lähipiiriltäni miksi he pitävät blogia. Sisäisestä palosta,…
Lue kirjoitus