Äänensävy on ikkuna yritykseen – se paljastaa yrityksen todellisen arvomaailman

Mikrofoni – äänensävy kertoo yrityksen todellisen luonteen

Oletko koskaan miettinyt, miltä yrityksesi kuulostaa? Herättääkö tapasi puhua jonkin tietyn tunteen kuulijassa? Onko tunne se, jota haet?

Äänensävy on nimittäin jännä juttu. Täsmälleen samat sanat saavat täysin eri merkityksen riippuen siitä, miten ne lausutaan.

Äänensävyllä on merkitystä myös yritysviestinnässä. Vaikka äänensävy sanana saa meidät ajattelemaan puhetta, parhaimmillaan se näkyy kaikessa yrityksen tekemisessä, ei vain sanavalinnoissa ja tekstien muotoilussa: myös kuva- ja värimaailma, verkkosivujen muotoilu ja jopa se, onko viestinnän keskiössä asiakas vaiko oma osaaminen, viestivät vahvasti asenteesta tekemisen taustalla. Äänensävyä voikin pitää ikkunana yrityskulttuuriin.

Miksi äänensävy on tärkeä?

Muistan erään kollegan, jolla oli tapana perjantaisin toivottaa kotiinlähtiessään kaikille hooveetä. Riippuen äänensävystä se saattoi tarkoittaa ”hyvää viikonloppua”, tai sitä toista hoolla ja veellä alkavaa lentävää lausetta.

Äänensävy on tärkeä, koska se paljastaa viestin takana olevien ihmisten asennoitumisen heidän lähettämäänsä viestiin. Se myös petaa sen, millä lailla vastaanotamme lähetetyn viestin. Arvaat varmaan kummalla yllämainitulla toivotuksella oli mukavampaa lähteä viikonlopun viettoon.

Jos yrityksen viestin sanoituksessa ja äänensävyssä on ristiriitaa, se hämmentää. Luvataan esimerkiksi että asiakas on keskiössä, mutta yhteydenottoihin ei vastata millään kanavalla. Tai jos vastataan, se tehdään siihen tapaan, että asiakas varmasti ymmärtää yhteydenottonsa olevan ei-toivottu.

Asiakkaat toivovat päätöksenteossaan helppoutta. Ristiriidat viestinnässä eivät edistä myyntiä, vaan saavat pikemminkin hälytyskellot soimaan. Jokin on vialla, mutta mikä?

Äänensävy kumpuaa arvoista

Äänensävy rakentuu yrityksen arvoista. Arvot taas on hyvä määritellä yhdessä koko henkilökunnan kanssa, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin yrityksen todellisuutta.

Äänensävy paljastaa, onko määritellyt arvot aidot, vai onko paperille mahdollisesti päätynyt haavekuva siitä, mitä yritys voisi olla, jos kaikki menee nappiin.

Todellisuushan on kuitenkin paljon monimutkaisempaa; rakas teinisi on herätessään saattanut sanoa jotain kenkkua, kahvinkeitin mennä rikki ennen aamiaista ja lapsi muistaa juuri tehdessään lähtöä kouluun, että illalla samaan aikaan pilatestuntisi kanssa on pakollinen vanhempainkokous, johon puolisosi ei työmatkaltaan mitenkään ehdi.

Sisäistetyt arvot näkyvät tässäkin tilanteessa äänensävyssä. Yhdenmukaisen äänensävyn varmistamiseksi mitään ei kuitenkaan kannata jättää sattuman varaan. Siinä missä yritykselle määritellään arvot ja muut keskeiset viestintätyökalut, kannattaa myös työstää äänensävyprofiilia.

Äänensävyprofiili ohjaa yhdenmukaiseen ääneen

Nielsen Norman Groupin alunperin luoma äänensävyprofiili on oiva työkalu äänensävyn määrittelemiseen ja sen varmistamiseen, että organisaatio todellakin puhuu samalla äänellä.

Äänensävyprofiilissa äänensävyä tarkastellaan neljän ulottuvuuden kautta: huumorin (hauska / vakava), muodollisuuden (rento / muodollinen), räväkkyyden (räväkkä / hillitty) ja tunteen (lennokas / asiakeskeinen) kautta. Ääni voi olla neutraali, tai kallistua jompaan kumpaan ääripäähän.

Millä äänensävyllä sinun yrityksesi puhuu? Tarvitsetko apua äänensävysi määrittellyyn? Ota yhteyttä.

Kuva: Pexels / Tima Miroshnichenko

Piditkö lukemastasi? Tilaa uutiskirjeemme.

Jaa tämä myös kavereillesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.