fbpx

Palautteen antaminen on vaikeaa – nämä vinkit auttavat

Palautteen antaminen on vaikeaaPalautteen antaminen on ehkä vaikeinta ihmistenvälisessä viestinnässä.

Sama se, kehuuko vai valittaako, mutta joka kerta sanojaan on hyvä miettiä tarkkaan.

Milloin sitä on liian jyrkkä, milloin taas epäuskottavan ylistävä. Milloin jonkun unohtaa ulkopuolelle. Milloin taas puhuu liian laajalle yleisölle, kun pitäisi puhua vain sille yhdelle jota asia todellakin koskee.

Olen huomannut, että asialliseksikin tarkoitettu palaute voi johtaa katastrofaalisiin mittasuhteisiin ja järisyttäviin reaktioihin.

Sekin on inhimillistä. Jokaisen viestintätilanteen rasitteena on erilaiset häiriöt kuten kuulijan ennakko-odotukset, aiemmat kokemukset ja jopa sen hetkinen virkeystila. Näiden ansiosta viesti vääristyy vastaanottajan herkissä reseptoreissa ja tulkitaan pahimmassa tapauksessa jopa täysin eri lailla kuin mitä aikomuksena oli.

Voimme silti panostaa palautteen antamiseen ja yrittää minimoida väärinymmärryksen mahdollisuudet.

Näin annat palautetta – lempeästi mutta tehokkaasti!

  1. Anna suora kritiikki aina kahden kesken. Syön lounasta lähes joka päivä kaupungilla. Olen monesti joutunut nolona kuuntelemaan, kun kahvilahenkilökunta sättii kollegaa latteja ja lounassalaatteja odottavien kahvilavieraiden edessä. Kun palautteen uhrina olevan poskipäitä alkaa koristaa kirkas puna, tekisi mieli rynnätä kassan ohi halaamaan kannustavasti.
  2. Puhu asiasta, älä henkilöstä. Käännä huomio kahvin oikeaoppiseen keittoon, sen sijaan että huutaisit keittäjän tekemistä virheistä. Jaa omat vinkkisi, ”olen huomannut että näin homma toimii”. Märän, kahvinpuruja täynnä olevan suodattimen heittäminen mielenosoituksellisesti tiskialtaseen ei ole rakentava tapa jakaa neuvoja.
  3. Ole jämpti, kohdista palaute aina johonkin tiettyyn asiaan. Älä leijaile: ”en tykkää”, on kamalan vaikea ohjenuora jos haluaa korjata tekemisiään. Pitääkö nolatun kahvilatyöntekijän todellakin arpoa, mikä tällä kertaa meni pieleen? Tarkenna ennemmin mistä et pidä ja miksi, ja kollega voi nopeammin muuttaa toimintaansa.
  4. Ehdota konkreettisia parannuskeinoja. Kiitos.
  5. Aloita ja päätä aina kehulla. Se tekee niiden välissä annettavan kritiikin helpommaksi vastaanottaa ja sulattaa.
Jaa tämä myös kavereillesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.