fbpx

Sponsorointi on liiketoimintaa, jossa sponsori on asiakas

Rahaa se on sponsorirahakin”Haloo, oisko ylimääräistä kymppitonnia heittää?”

On taas se aika vuodesta, jolloin puhelin pirisee kuumana mattimyöhäisten varainhankkijoiden ollessa liikkeellä epämääräisin sponsorointipyynnöin.

On myös se aika, jolloin lakkaan vastaamasta puhelimeen.

Rahaa se on sponsorirahakin

Harva rahaa pyytävä taho näyttäisi ymmärtävän, että nyt on täysin väärä kohta muistuttaa olemassaolostaan. Budjetit on lyöty lukkoon, samaten toimintasuunnitelmat. Harvassa ovat ne yritykset, joissa enää tänä päivänä on löysää rahaa kuleksimassa.

Ymmärtäkää minut oikein, maailma on pullollaan toinen toistaan jalompia tukikohteita. Mutta että olisin osannut varata juuri tätä nimenomaista hanketta varten 10 000 euroa riihikuivaa viime syksynä budjetointivaiheessa, on kyllä – öö, sanotaanko vaikka näin diplomaattisesti, toiveajattelua.

On myös selvää, ettei minulle 10 000 eurolla riitä ohjelmalehden takakannen 10x30mm logopaikka – sillä hinnalla haluan loistaa parhaimmalla paikalla. Kysyjän hanke on varmasti tärkeä, mutta niin on myös minun näkyvyyteni minulle tärkeässä kohderyhmässä. Ja näkyvyys pitää olla sopuisassa suhteessa sen hintaan.

Luvatun näkyvyyden lisäksi haluan selvän toimintasuunnitelman, mihin lahjoitukseni aiotaan käyttää. Viedäänkö logon julkaisemisesta yli jääneillä rahoilla n-sarjan divarijoukkue saunaan, vai edistetäänkö niillä minulle tärkeitä arvoja, jotka olen asettanut koko lahjoitukseni ehdoksi?

Sponsori on maksava asiakas

Sponsori pitäisi nähdä maksavana asiakkaana. Ja häntä pitäisi palvella sen mukaan.

Monesta kieltäytyneenä antaisin viisi kultaista vinkkiä jokaiselle varainhankkijalle vaalittavaksi. Bonuksena vielä kuudeskin vinkki:

  1. Ajoita soittosi alkusyksyyn, jolloin seuraavan vuoden jipot ja ekstrat ovat suunnitteluvaiheessa. Tässä vaiheessa sponsorin on vielä mahdollista budjetissaan varautua rahalliseen tukeen. Pluspisteitä saat, kun teet heti selväksi tuen kokonaiskustannuksen mahdollisine mainoskuluineen; näin vältytään epämiellyttäviltä yllätyksiltä.
  2. Tutustu mahdollisen sponsorin toimintaan – löytyykö siitä luonnollisia yhtymäkohtia omaan toimintaasi? Arvojen samankaltaisuus voi olla hyvä perusta aloittaa yhteistyö.
  3. Kunnioita sponsorin mielipiteitä – hänhän on tässä kohtaa ostamassa palvelujasi, eli käytännössä hän on asiakkaasi. Unohda kaikenlainen syyllistäminen, kiristäminen ja painostus. Rahoittaja voi kieltäytyä jos haluaa, ja hän tekee sen todennäköisesti siksi, ettei hankkeeseen oikeasti ole rahaa.
  4. Tarjoa aina jotain konkreettista vastikkeeksi, reipasta yhteistä tekemistä, toimivaa näkyvyyttä, (media)kontakteja, osaamistasi, aikaasi…
  5. Selkeä toimintasuunnitelma tuo uskottavuutta. Me täällä yrityksissä teemme bisnestä, me pidämme määrämuotoisista suunnitelmista. Se nimittäin tekee hankkeiden seurannasta älyttömän paljon helpompaa.
  6. Unohda kaikki kikkakolmoset, me tunnemme ne jo: en helly, vaikka miten viäntäisit murretta ja kyllä, meillä seurataan näitä, joten väite siitä, että olemme olleet mukana aiemminkin, on täyttä puppua.

Kiitos. Joten sitten taas, huhtikuun alussa kun kesätapahtumien järjestäjät eivät vielä ole heränneet omalle soittokierrokselleen ja alan taas vastaamaan (satunnaisesti) puhelimeen, palaamma asiaan.

Harjoittelehan noita yllä olevia siksi.

 

Kuva: Freeimages.com/Miroslav Sárička