fbpx

Oh yes, me niin rakastamme hyvää tarinaa!

Hyvä tarina aiheuttaa meissä kemiallisen myrskyn, oikean oksitosiiniaallon.

Moni viestintäopas tuputtaa meille tarinankerrontaa keinoksi sisältömarkkinoinnissa. Mukaansatempaava, hyvä tarina muuttavat väitetysti asenteitamme, uskomuksiamme ja käyttäytymistämme.

Fine. Yleensä väite jää tähän, eikä sitä perustella millään faktalla. Tai no, joo, tarinat luovat ”siltoja ihmisten välille ja tutustuttavat meidän heidän tapoihinsa” yms. yms.

Minusta tämä kuulostaa kovin mutu-tyyppiseltä selitykseltä.

Löysin kuitenkin interneetin ihmeellisestä maailmasta Harvard Business Reviewn artikkelin, joka luo jonkinlaisen tieteellisesti uskottavan selityksen tarinoiden voimalle.

Se ei ole pelkkää kuvitelmaa – vaan kemiaa!

Tie ihmisten sydämeen käy aivojen kautta. Hyvä tarina aiheuttaa nimittäin meissä oksitosiiniaallon.

Oksitosiini edistää empatian tunnetta. Empatia taas saa meidät samastumaan tarinan henkilöihin. Koukuttavan tarinan jälkeen päädymme kuin vaivihkaa toistamaan tarinan sankareiden tunteita ja käytöstä – haluamme tehdä samoja asioita, ostaa samoja tuotteita kuin sankarimme.

Tarinoilla onkin helpompi vakuuttaa kuin puhtaalla datalla. Puhdas data on vaikea ymmärtää, eikä siihen oikein voi samastua.

Tämä tarkoittaa sitä, että se miten sanot, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä sanot.

Jos siis vain voit, kerro se tarinan avulla. Ja koukuta lukijasi!

Kuva: FreeImages.com/Jean Scheijen

Misä, kui, häh? Miten jaat tehokkaasti sisältöjäsi

Mikä kanava on paras sisältösi jakamiseen?

Kaikken kalleinta sisältöä on sisältö, jota kukaan ei kuluta.

Siksi jokaisen yrityksen kannattaa miettiä, miten jakaa sisältönsä tehokkaasti.

Verkkosivusto on must (vai onko?)(on!), kuten myös some-kanavat. Mutta mistä kanavasta saa ulos parhaimmat tehot?

Uusia some-palveluita syntyy kuin hyttysiä sadekesänä. Kaikkea tekee mieli kokeilla, mutta aika – ja osaaminen – ovat usein kortilla.

Valitse huolella – kaikkialla ei tarvitse olla mukana

Jokaiseen uuteen hypeen ei tarvitse lähteä mukaan. Alkumetreillä yleisöäkään ei usein ole panostus–tuotto-kannattavuuden saavuttamiseksi.

Pienyrittäjä, joka tekee sisältömarkkinointia omin voimin, voikin pitää osaamistaan ja omaa kiinnostustaan hyvänä osallistumisen ohjenuorana. Helpointa on tehdä sitä, mitä osaa, ja palvella niissä kanavissa, jotka tuntuvat omalta kannalta kaikkein helpoimmilta ja kiinnostavimmilta.

Tärkein kriteeri kanavavalinnalle on kuitenkin se, löytääkö kohderyhmäsi sisältösi sieltä. Eli käyttävätkö mahdolliset asiakkaasi kanavaa, ja hakevatko he sieltä tietoa juuri sinun alastasi ja tarjoamistasi tuotteista.

Sinun kannattaa myös selvittää missä kilpailijasi hääräävät. Se saattaa antaa osviittaa siitä, missä yhteiset asiakkaanne liikkuvat.

Se voi tosin myös hämätä ja ajaa hyvinkin aktiiviseen keskustelun, johon ei kuitenkaan osallistu yhtään asiakasta – elämmehän somessa omassa kuplassamme, jossa kohtaamme vain toisia samanmielisiä.

Miksi oma verkkosivu on edelleen tärkeä yritykselle?

Sosiaalinen media ei edelleenkään ole korvannut yrityksen omaa sivustoja. Oma verkkosivu on jonkinlainen sisällön emoalus. Siellä sinä määräät bileiden tahdin ja sen, mitä julkaiset sekä määrittelet mitä ja miten myyt.

Somessa tapahtuvan keskustelun onkin tarkoitus tuoda saitillesi (potentiaalisia ostajia) kävijöitä (huomaa, vilkas keskustelu oman asiantuntijaryhmän kanssa vahvistaa osaamistasi, mutta tuoko se sivustollesi bisneksesi kannalta relevantteja kävijöitä?). Niihin kanaviin, joista liike sivustolle on reipasta, kannattaakin panostaa.

Mistä sitten tietää, mikä kanava toimii? No seurannalla tietenkin. Mutta siitä enemmän joskus toiste.

 

Kuva:FreeImages.com/Joe Zlomek

5 askelta killerisisältöön – unohda valkoisen paperin kammo

Olemme kaikki joskus olleet siinä tilanteessa: ruudulle ei kovasta puristuksesta huolimatta tahdo syntyä jutun juurta.

Sisällöntuotanto ON välillä yhtä tuskaa – mutta sen ei tarvitse olla sitä. Määrätietoisella työllä voit unohtaa valkoisen paperin kammon. Yksinkertaiset rutiinit nimittäin helpottavat kirjoittamista.Näillä rutiineilla pääset tyhjän paperin kammosta!

1. Kerää ideoita aina ja kaikkialla

Juttuideoita kannatta kerätä talteen aina kun niitä juolahtaa mieleen. Paperille, puhelimelle, appsiin, you name it!

Itse käytän Trelloa. Trello on itse asiassa hirvittävän kätevä, helppokäyttöinen sovellus ihan minkä tahansa asian jäsentämiseen – ja se seuraa mukana laitteessa kuin laitteessa.

Tärkeintä on kuitenkin että kirjaat ideat muistiin. Mielellään heti, kauppareissun jälkeen se on jo liian myöhäistä.

Yritä pitää fokus asiakkaassa ja hänen ongelmiensa ratkaisemisessa. Oman itsensä korostaminen ja tuotteiden ylistäminen ärsyttää – mieti ennemmin miten voisit auttaa asiakastasi.

2. Luonnostele teksti

Määrittele yhdellä lyhyellä virkkeellä mitä haluat jutussasi kertoa. Näin asetat jutullesi selkeän tavoitteen, maalin, jota kohti viet lukijaa.

Kerää lista kohdista, jolla valaiset tietäsi tavoitteen saavuttamiselle. Perustele esimerkein ja vaikka tilastoin.

Kirjoita listasi auki, muodosta tekstistä kappaleita.  Älä tässä vaiheessa välitä oikeinkirjoituksesta tai kieliopista tai epäloogisuuksista, pääasia, että saat ajatuksesi paperille.

Luonnosvaiheessa voit antaa itsellesi täyden vapauden tehdä ihan mitä vain, tekstiäsi tuskin lukee kukaan muu kuin sinä. Lopputulos kun voi olla jotain ihan muuta – nauti tästä vaiheesta ja sen vapaudesta!

3. Editoi

Editointi on sisällöntuotannon tärkein vaihe.

Ann Handley, MarketingProfs-sivuston Chief Content Officer ja kokenut kirjailija, toteaa Everybody Writes -kirjassaan  ”…in my experience great line editors are hard to find. If you find one, hold on to him or her; get married, if you must.”

En tiedä suosittelisinko itse samaa, mutta siinä Handley on oikeassa, että editointivaihe on ratkaiseva tekstin menestykselle. Siinä teksti siivotaan julkaisukuntoon.

Karsi tekstistä kaikki ne osat, jotka eivät aktiivisesti vie lukijaa kohti tavoitettasi. Nosta tärkein alkuun. Pidä ilmaisusi tiiviinä ja ilmavana; käytä konstailematonta kieltä ja pätki kappaleita. Lukija tykkää!

Pyri soljuvaan tekstiin: joskus tekstin ongelmakohdat selviävät vasta kun luet sen ääneen. Takerteletko jossain kohtaa vai menetätkö rytmin, ovatko sanat vaikeita? Jos näin, karsi lisää.

4. Lähde lenkille

Joskus tekstin ongelmakohdat selviävät vasta välimatkan päästä.
Kuva: Freeimages.com/ Ladyleaf

Totuuden näkee usein vasta välimatkan päästä. Kun olet saanut editoitua tekstisi, lähde lenkille.

Se tekee sinulle hyvää ja puhdistaa ajatuksiasi. Vaihtoehtoisesti voit nukkua yön yli. Sekin tekee gutaa!

Lenkiltä palattuasi (/aamulla herättyäsi) lue juttu vielä kerran läpi.

Jos se edelleen tuntuu hyvältä, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen!

5. Julkaise!

Ja jaa! Ja muista kiittää itseäsi hyvin tehdystä työstä. Jos saavutit killeritason jutun, voit hyvällä omallatunnolla palkita itsesi jollain kivalla.

Valkoisen paperin kammon vältät kun teet vaiheista 1–3 jokapäiväisen rutiinin. Pidä putkessa sekä työn alla olevia että viimeisteltäviä juttuja.

Helppoa, eikö?

30 hyvää syytä olla julkaisematta sisältöä

Blogia tai muuta sisältöä ei kannata julkaista

  1. jos on kovin nuori, koska silloin ei voi vielä olla kovin paljon sanomista mistään
  2. jos on keski-ikäinen, koska silloin on jo kalkkis, eikä tiedä enää mistään mitään
  3. jos on jo ohittanut keski-iän, koska omat arvot eivät kohtaa kohderyhmän arvojen kanssa
  4. jos on nainen, koska miehet tietävät yleensä kaiken paremmin
  5. jos on mies, koska ei mitenkään voi ymmärtää asioita ja niiden vaikutuksia ympäröivään maailmaan yhtä hyvin kuin nainen
  6. jos on raskaana, koska läppäri säteilee kuitenkin eikä koskaan voi olla tarpeeksi varovainen. Sitä paitsi negatiiviset ajatukset voivat vahingoittaa sikiötä. Ehkä.
  7. jos on ruumiinrakenteeltaan pitkä, koska huono työasento voi johtaa tuki- ja liikuntaelinongelmiin
  8. jos on lyhyt, koska huono työasento voi johtaa tuki- ja liikuntaelinongelmiin
  9. jos jätti viime vaaleissa äänestämättä, koska silloin ei ole oikeuttaa sanoa mistään mitään
  10. jos kuitenkin äänesti, äänesti mitä todennäköisimmin väärin, eikä siksi kannata sanoa mitään
  11. jos on ruotsinkielinen, koska on etuoikeutettu eikä siksi ymmärrä asioista mitään
  12. jos on vasenkätinen, koska maailma on tehty oikeakätisille
  13. jos tekee mieli, koska ajatukset ovat silloin tupakassa–seksissä–suklaassa–viinassa–huumeissa–alakerran Alepan raha-automaatissa
  14. jos on rakastunut, koska silloin kaiken peilaa vaaleanpunaisten lasien läpi ja jutuista tulee imelää siirappia
  15. jos on humalassa, koska fokus katoaa ja sanoo pomminvarmasti jotain tyhmää
  16. jos on selvin päin, koska silloin ei uskalla olla tarpeeksi napakka – mitä muutkin ajattelee?
  17. jos sattuu olemaan helle, koska kukaan ei silloin ei hengaa somessa jollei sitten juuri ole julkaisemassa kavereilleen kuvia kohta nautittavista terassisiidereistä ja -kaljoista, eikä sisältö tavoita ketään
  18. jos sataa, koska sade on masentavaa ja jutuista tulee masentavia, eikä kukaan jaksa lukea niitä
  19. jos ukkostaa, koska mitä jos mökin töpselinreikä yhtäkkiä syökseekin tulta ja läppäri kärähtää?
  20. jos on aurinkoista, koska silloin pitää olla ulkona
  21. jos on pilvistä, koska silloin on hyvä olla ulkona
  22. jos meneillään on mitkä tahansa urheilukisojen finaalit, koska suomalaisia kiinnostaa eniten urheilu eikä kukaan näe muuta sisältöä
  23. jos televisiosta tulee maahanmuuttoon, tasa-arvoiseen avioliittolakiin tai naisten työelämässä kohtaamiin ongelmiin liittyvä ajankohtaisohjelma, koska keskustelua käydään juuri silloin vain ja ainoastaan tästä aiheesta
  24. jos on tulosjulkistamispäivä, koska osakkeiden tuottoon verrattuna kaikki muu on toisarvoista
  25. jos on peräpukamia, koska istuminen voi silloin olla hankalaa eikä sisällöntuotanto silloin onnistu
  26. jos oli huono äikässä, koska siitä ei vain tule mitään
  27. jos on lapsia, koska heihin pitäisi keskittyä enemmän
  28. jos on puoliso, koska häneen pitäisi keskittyä enemmän
  29. jos on lemmikkejä, koska jonkun pitää hoitaa nekin
  30. jos kello on jälkeen kymmenen, koska silloin Suomi nukkuu.

KOSKAAN IKINÄ ei siis ole hyvä ajankohta tuottaa sisältöä mihinkään.

Entä jos lopettaisimme tekosyiden keksimisen ja ryhtyisimme työhön?

6 kuukautta blogia takana – miten on mennyt?

Aion blogia on noin kuusi kuukautta takana. Merkkipaalun kunniaksi päätin pitää itseni kanssa kehityskeskustelun ja kuulostella, miten on mennyt – noin omasta mielestä.

Blogia on nyt 6 kuukautta takana – mitkä ovat päällimmäiset fiilikset?

No jaa, siisse, ei kait tämä mikään järjetön suksee ole ollut – vielä. Mutta ei tämä nyt ihan huonostikaan ole mennyt. Jotain yksittäisiä hittejä on kyllä tullut. Uskon kyllä että tämä lähtee lentoon.

Uskot. Onko se uskon asia?

No ei… kai se töitäkin vaatii.

No ihan varmasti! Oletko miettinyt minkälaista panostusta se vaatisi?

Mmmjoo, no varmasti säännöllistä sisällöntuotantoa.

No tuotatko säännöllisesti sisältöä?

Pyrin kyllä, mutta aina se ei onnistu. On niin paljon muuta.

Ja ajattelit kuitenkin että porukka eksyisi blogiisi?

Öööh… joo? Mähän olen hyvä. Tai siis mun jutut on hauskoja. Tai siis ainakin joskus. Ehkä. Vai…?

Miten varmistat se, että tavoitat lukijasi näillä, ”hauskoilla” jutuillasi?

No mä jaan niitä somessa. Omissa kanavissa. Ja Aion.

Järjestelmällisesti? Silloin siinä kanavassa jossa suurin yleisösi liikkuu?

…ehkä. Joo kait. Tai… niin olen ainakin ajatellut.

Oletko hei Katja edes miettinyt sitä kenelle teet näitä?

Eeeehhh…

Et siis ole määritellyt kohderyhmääsi?

No en. Tai joo, olen, pk-yritykset. Ne vois tarvita mun tyyppistä reipasta jeesiä. Tutoria. Aioa, kato!

Niin, niin… Tiesitkö, että 96 prosenttia kaikista Suomen yrityksistä putoaa tohon kategoriaan? Tarkoittaa sitä, että siihen mahtuu jos jonkinlaista tekijää. Ja ihan oikein, joku saattaisi tarvita sinuakin. Miten ajattelit tästä eteenpäin jatkaa?

Ööö… Täytyy varmaan tehdä jonkinlainen julkaisusuunnitelma. Voisko se toimia?

Sehän on erinomainen idea Katja! Teepä se!


Näillä vinkeillä pääset alkuun!

Julkaisusuunnitelma

Kohderyhmäsi haluaa relevanttia sisältöä

Mitä on relevantti sisältö?
Osaatko valaista sisältösi oikealla tavalla niin, että kohderyhmä ottaa sen omakseen?

”Tuota vain kohderyhmällesi relevanttia sisältöä”, todettiin taannoin yhdessä tilaisuudessa, johon osallistuin.

Mistä tietää, minkälainen sisältö on kohderyhmän kannalta relevanttia? Keräsin alle muutaman vinkin sisällön kohdentamiselle.

Ketä haluat puhutella?

Mieti, kenelle olet tuottamassa sisältöä. Kaikki lähtee kohderyhmän tuntemisesta.

Sanotaan, että kirjoitat blogia. Kirjoitatko sitä potentiaaliselle asiakkaallesi? Koskettaako sisältösi jollain lailla häntä henkilökohtaisesti? Ihan varmasti?

Vai haluatko ehkä sittenkin tehdä vaikutuksen omaan ammattiryhmääsi?

Ei hätää, olemme kaikki astuneet samaan miinaan. Eikä sillä, brändinrakentaminen on ok ja jopa välttämätöntä, jotta voisit erottautua kilpailijoistasi. Mutta tuotatko samalla lisäarvoa asiakkaallesi?

Se mikä puhuttelee kollegoiltasi, opiskelukavereiltasi tai kilpailijoitasi, ei välttämättä kiinnosta asiakastasi. Kovin kantaaottava sisältö voi jopa karkottaa potentiaalisen ostajan.

Jos kohderyhmäsi tarpeet eivät selviä mutulla, sitä kannattaa kysyä ihan suoraan. Miten haluaisit, että palvelemme sinua?

Houkutteleeko viestisi vastaanottajaa?

Jos asetat itsesi viestin vastaanottajan asemaan, onko sanomaasi helppo lähestyä? Ymmärtääkö vastaanottaja, mitä haluat hänelle kertoa?

Blogin tms kieli kannattaa sovittaa kohderyhmälle sopivaksi. Älä puhu strategioista, jos haluat tavoittaa mikroyrittäjiä. Puhu enemmin tavoitteiden asettamisesta ja suunnitelmista niiden saavuttamiseksi. Jos taas haluat napata onkeesi talousjohtajan, strategiajorinat toimivat jo ihan eri tavalla.

Ja vältä alasi salakieltä, se ei yleensä avaudu kuin kilpailijoillesi.

Toimiva sisältö on myös helposti silmäiltävissä – verkko tursuaa mielenkiintoisia artikkeleita eikä aika millään riitä kaikkien lukemiseen. Helppolukuisuus on siis valttia. Tekstiä kevennät ilmavilla kappaleilla ja väliotsikoinnilla. Ja muista kiteyttää!

Eikä mikään tietenkään rajoita sisältöäsi pelkkään tekstiin 🙂 Kliseen mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Löytääkö kohderyhmäsi sisältösi?

Kovimmat tuotantokustannukset syntyvät sisällöstä, jota kukaan ei lue.

Varmistathan, että sisältösi jaetaan tehokkaasti – kaikissa niissä kanavissa, joissa asiakkaasi liikkuvat. Luonnollisesti kullekin kanavalle sopivassa muodossa! Käytä kuvia, ne keräävät klikkauksia huomattavasti enemmän kuin puhtaat linkkijaot.

Sisältö kannattaa myös tehdä hakukoneelle houkuttelevaksi – yleensä ne kikat, mitkä toimivat lukijankin kannalta lukemista helpottavina asioina, toimivat myös hakukoneelle.

Väliotsikot ja kuvat ovat valttia, aivan kuten avainsanojen käyttökin. Älä kuitenkaan ryöstöviljele avainsanaasi, ettei lukunautinto kärsi. Wordissä on kätevä toiminto, jolla lasket helposti usein toistuvat sanat; jos korostuksia alkaa näkyä joka rivillä, kannattaa kokeilla synonyymejä.

Onnea ja tsemppiä sisällöntuotantoon!