Tehokas avainsanan käyttö optimoi tekstin hakukoneille

Tehokas avainsanan käyttö optimoi tekstin
Avainsanan käyttö on teknisten kommervenkkien lisäksi sisällön hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää.

Ihan miten vaan avainsanoja ei kuitenkaan kannata viljellä. Esimerkiksi lukukokemuksen kannalta tekstin sujuvuus on tärkeämpi arvo: jos lukemisesta tulee jonkun tietyn sanan liiallisen toiston ansiosta kökköä, lukijat kaikkoavat.

Muutamalla yksinkertaisella niksillä saat avainsanat tehokäyttöön.

Avainsanan käyttö – muista ainakin nämä!

  1. Sisällytä avainsana sivun otsikkoon.
  2. Avainsana pitää myös löytyä sivun osoitteesta, sen urlista.
  3. Mainitse avainsana sivun leipätekstissä ainakin kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran sana löytyy sisällön ensimmäisessä kappaleessa, mielellään sen alussa. Toistamiseen se löytyy tekstin lopusta. Useamminkin voit käyttää sitä, mutta varo tukahduttamasta tekstiä liialla toistolla. Muuten siitä tulee raskasta luettavaa.
  4. Rytmitä tekstiä alaotsikoin ja kirjoita avainsana ainakin yhteen näistä.
  5. Lisää sivulle meta description, joka sisältää avainsanan. Meta description on tärkeä jo siksi, että se on tavallaan ensimmäinen kosketus sivun sisältöön, mainos sen sisällöstä. Se siis kuvaa lyhyesti sivun keskeisimmän idean.
  6. Avainsana kannattaa myös sisällyttää kuvien alt-teksteihin. Alt-teksti on vaihtoehtoinen teksti, joka näytetään, jos kuva ei syystä tai toisesta lataudu. Sen kannattaa kuvata yhdessä lauseessa mistä kuvan sisällössä on kyse.
  7. Huolehdi, että avainsana löytyy myös sivullesi osoittavien linkkien linkkiteksteistä.

Hyviä optimointeja! Tämän sivun avainsanaoptimointi näyttää muuten tältä:

Näin käytät tehokkaasti avainsanoja tekstin optimointiin

Kohderyhmäsi haluaa relevanttia sisältöä

Mitä on relevantti sisältö?
Osaatko valaista sisältösi oikealla tavalla niin, että kohderyhmä ottaa sen omakseen?

”Tuota vain kohderyhmällesi relevanttia sisältöä”, todettiin taannoin yhdessä tilaisuudessa, johon osallistuin.

Mistä tietää, minkälainen sisältö on kohderyhmän kannalta relevanttia? Keräsin alle muutaman vinkin sisällön kohdentamiselle.

Ketä haluat puhutella?

Mieti, kenelle olet tuottamassa sisältöä. Kaikki lähtee kohderyhmän tuntemisesta.

Sanotaan, että kirjoitat blogia. Kirjoitatko sitä potentiaaliselle asiakkaallesi? Koskettaako sisältösi jollain lailla häntä henkilökohtaisesti? Ihan varmasti?

Vai haluatko ehkä sittenkin tehdä vaikutuksen omaan ammattiryhmääsi?

Ei hätää, olemme kaikki astuneet samaan miinaan. Eikä sillä, brändinrakentaminen on ok ja jopa välttämätöntä, jotta voisit erottautua kilpailijoistasi. Mutta tuotatko samalla lisäarvoa asiakkaallesi?

Se mikä puhuttelee kollegoiltasi, opiskelukavereiltasi tai kilpailijoitasi, ei välttämättä kiinnosta asiakastasi. Kovin kantaaottava sisältö voi jopa karkottaa potentiaalisen ostajan.

Jos kohderyhmäsi tarpeet eivät selviä mutulla, sitä kannattaa kysyä ihan suoraan. Miten haluaisit, että palvelemme sinua?

Houkutteleeko viestisi vastaanottajaa?

Jos asetat itsesi viestin vastaanottajan asemaan, onko sanomaasi helppo lähestyä? Ymmärtääkö vastaanottaja, mitä haluat hänelle kertoa?

Blogin tms kieli kannattaa sovittaa kohderyhmälle sopivaksi. Älä puhu strategioista, jos haluat tavoittaa mikroyrittäjiä. Puhu enemmin tavoitteiden asettamisesta ja suunnitelmista niiden saavuttamiseksi. Jos taas haluat napata onkeesi talousjohtajan, strategiajorinat toimivat jo ihan eri tavalla.

Ja vältä alasi salakieltä, se ei yleensä avaudu kuin kilpailijoillesi.

Toimiva sisältö on myös helposti silmäiltävissä – verkko tursuaa mielenkiintoisia artikkeleita eikä aika millään riitä kaikkien lukemiseen. Helppolukuisuus on siis valttia. Tekstiä kevennät ilmavilla kappaleilla ja väliotsikoinnilla. Ja muista kiteyttää!

Eikä mikään tietenkään rajoita sisältöäsi pelkkään tekstiin 🙂 Kliseen mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Löytääkö kohderyhmäsi sisältösi?

Kovimmat tuotantokustannukset syntyvät sisällöstä, jota kukaan ei lue.

Varmistathan, että sisältösi jaetaan tehokkaasti – kaikissa niissä kanavissa, joissa asiakkaasi liikkuvat. Luonnollisesti kullekin kanavalle sopivassa muodossa! Käytä kuvia, ne keräävät klikkauksia huomattavasti enemmän kuin puhtaat linkkijaot.

Sisältö kannattaa myös tehdä hakukoneelle houkuttelevaksi – yleensä ne kikat, mitkä toimivat lukijankin kannalta lukemista helpottavina asioina, toimivat myös hakukoneelle.

Väliotsikot ja kuvat ovat valttia, aivan kuten avainsanojen käyttökin. Älä kuitenkaan ryöstöviljele avainsanaasi, ettei lukunautinto kärsi. Wordissä on kätevä toiminto, jolla lasket helposti usein toistuvat sanat; jos korostuksia alkaa näkyä joka rivillä, kannattaa kokeilla synonyymejä.

Onnea ja tsemppiä sisällöntuotantoon!