fbpx

Asiakasystävällinen verkkosivu täyttää saavutettavuuskriteerit – joko sinun sivustosi on tikissä?

Tiesitkö, että yksistään Suomessa on yli miljoona ihmistä, joilla on haasteita verkossa asioimisen kanssa?

Kyse voi olla eriasteisesta näkövammasta kärsivistä henkilöistä, muistisairaista, aivovammapotilaista, epileptikoista, ikäihmisistä, Suomessa asuvista ulkomaalaisista tai vaikka oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevista.

Suomessa on yli miljoona ihmistä, joilla on rajoitteita tai haasteita verkkoasioinnissa.
Suomessa on yli miljoona ihmistä, joilla on rajoitteita tai haasteita verkkoasioinnissa.

Internet on lähtökohtaisesti KAIKKIEN verkko. Yhteiskunta ohjaa meitä yhä enenevässä määrin hoitamaan asioitamme sähköisesti.

Usein verkkosivustomme eivät kuitenkaan käytettävyydeltään vastaa käyttäjien moninaista kirjoa.

Saavutettavuus luo pohjan hyvälle käytettävyydelle

EU-lainsäädäntöä on totuttu pitämään turhana ja pikkuasioihin takertuvana.

Kuin vaivihkaa voimaan tullut saavutettavuusdirektiivi pakottaa kuitenkin viranomaiset ja siihen rinnastettavat toimijat huomioimaan asiakkaidensa erityistarpeet – sivuston on jatkossa oltava mahdollisimman toimiva mahdollisimman monelle.

Käytännössä saavutettavuus merkitsee digitaalista esteettömyyttä.

Hyvä sivusto on teknisesti virheetön ja standardien mukaan koodattu, ja sen sisältö on silmäiltävää ja helposti ymmärrettävää. Käyttöliittymä on selkeästi hahmotettavissa.

Kun nämä kriteerit täyttyvät, sivuston käytöstä tulee sujuva esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Saavutettava verkkosivusto on teknisesti virheetön ja sisällöltään ymmärrettävä. Sen käyttöliittymä on selkeästi hahmotettavissa.
Saavutettava verkkosivusto on teknisesti virheetön ja sisällöltään ymmärrettävä. Sen käyttöliittymä on selkeästi hahmotettavissa.

Saavutettava verkkosivu ei ole vain viranomaisjuttu

Vaikka direktiivi koskeekin vain tiettyjä verkkosisällön tuottajia, ei ole syytä, miksi et pk-yrittäjänä miettisi samoja asioita oman yrityksesi kohdalla: saavutettavaa sivustoa on helppo käyttää ja se on teknisesti toimintavarma.

Molemmat ovat asioita, jotka edistävät myönteistä asiakaskokemusta. Myönteinen asiakaskokemus taas edesauttaa myyntiä. Kun selaamisesta tulee helppoa, tavoitat parhaimmillasi aivan uusia kohderyhmiä tuotteillesi ja palveluillesi.

Hakukoneita ei myöskään pidä unohtaa. Saavutettavat verkkosivut ovat lähtökohtaisesti toimivat, ja saavat siksi enemmän näkyvyyttä hakukoneissa. Se tuo sinulle selvän kilpailuedun muihin toimijoihin nähden.

Mikä tekee verkkosivustosta uskottavan?

Mikä tekee verkkosivustosta uskottavan?Olen viime viikkoina hakenut tietoa yhtä blogia varten.

Olen surffatessa törmännyt monenlaisiin sivustoihin. Jäin miettimään minkälainen saitti herättää uskottavuutta, mikä taas ei.

Ymmärrettävyys keskiössä

Kun maallikkona etsin tietoa asiasta, jota en tunne, tärkein sivuston ominaisuus on ymmärrettävyys.

Se taas tarkoittaa, ettei tekstiä kannata tukahduttaa alan ammattikielellä. Tai no, jos tarkoitus on avata muille ortopedeille sitä, mikä dysplasialonkan innovatiivisin uusi hoito olisi, niin siitä vaan.

Mutta meille maallikoille jos puhuu, kannattaa puhua ehkä ihan vain matalan lonkkamaljan hoidosta. (Mehiläinen/Neo muuten onnistuu tässä erinomaisesti!)

Ulkonäkö on makuasia – vai onko?

Sivusto voi oikeastaan näyttää ihan miltä vain. Tärkeintä on navigoitavuus.

Lukemista haittaavat kuitenkin muutamat asiat.

ESIMERKIKSI KAIKKEA EI KANNATA HUUDATTAA SUURAAKKOSILLA. Se tuntuu kovin päällekäyvältä. Ja haittaa myös lukumukavuutta.

Sen sijaan fontin pistekoko saa olla reilu. Ruudulla toimivat parhaiten päätteettömät fontit – hyvän tiivistetyn fontti-oppaan voit lukea täältä.

Lukemiseen vaikuttaa myös sivuston värimaailma. Heikko kontrasti tekstin ja taustavärin välillä hävittää tekstin, kun taas liian kirkas taustaväri sattuu silmiin.

Ulkonäön miettiminen ei siis ole vain makuasia. Esteettisen silmän lisäksi se palvelee myös niitä silmiä, jotka toimivat muulla lailla kuin omasi. Joillain on parempi näkö, toisten on vaikea hahmottaa värejä. Viranomaisia pian koskeva EU:n saavutettavuusdirektiivi tulee vaikuttamaan käyttäjien verkkosivuille asettamiin odotuksiin myös yrityspuolella. Hyviä käytäntöjä kannattaa harjoitella jo nyt.

Ajankohtaisuus luo uskottavuutta

Ehkä kuitenkin tärkein sivuston uskottavuutta edistävä asia on sisällön ajankohtaisuus. Tieto vanhenee niin nopeasti, että jollei sivustolla ole uutta sisältöä, se vanhenee säälimättä.

Asiantuntijankin on jatkuvasti ylläpidettävä osaamistaan. Verkkosivusto heijastaa asiantuntijan osaamista sillä säännöllisesti julkaistulla sisällöllä. Eikö? (Tiedän, ammun itseäni tällä jalkaan ja pahasti. Onneksi parannuksen voi tehdä jo heti tänään.)

Tässä muutama mieleen juolahtanut asia. Täytyykin tästä seuraavaksi miettiä, miten kehittää omaa sivustoa!

Kuva: Canva