fbpx

Kohderyhmäsi haluaa relevanttia sisältöä

Mitä on relevantti sisältö?
Osaatko valaista sisältösi oikealla tavalla niin, että kohderyhmä ottaa sen omakseen?

”Tuota vain kohderyhmällesi relevanttia sisältöä”, todettiin taannoin yhdessä tilaisuudessa, johon osallistuin.

Mistä tietää, minkälainen sisältö on kohderyhmän kannalta relevanttia? Keräsin alle muutaman vinkin sisällön kohdentamiselle.

Ketä haluat puhutella?

Mieti, kenelle olet tuottamassa sisältöä. Kaikki lähtee kohderyhmän tuntemisesta.

Sanotaan, että kirjoitat blogia. Kirjoitatko sitä potentiaaliselle asiakkaallesi? Koskettaako sisältösi jollain lailla häntä henkilökohtaisesti? Ihan varmasti?

Vai haluatko ehkä sittenkin tehdä vaikutuksen omaan ammattiryhmääsi?

Ei hätää, olemme kaikki astuneet samaan miinaan. Eikä sillä, brändinrakentaminen on ok ja jopa välttämätöntä, jotta voisit erottautua kilpailijoistasi. Mutta tuotatko samalla lisäarvoa asiakkaallesi?

Se mikä puhuttelee kollegoiltasi, opiskelukavereiltasi tai kilpailijoitasi, ei välttämättä kiinnosta asiakastasi. Kovin kantaaottava sisältö voi jopa karkottaa potentiaalisen ostajan.

Jos kohderyhmäsi tarpeet eivät selviä mutulla, sitä kannattaa kysyä ihan suoraan. Miten haluaisit, että palvelemme sinua?

Houkutteleeko viestisi vastaanottajaa?

Jos asetat itsesi viestin vastaanottajan asemaan, onko sanomaasi helppo lähestyä? Ymmärtääkö vastaanottaja, mitä haluat hänelle kertoa?

Blogin tms kieli kannattaa sovittaa kohderyhmälle sopivaksi. Älä puhu strategioista, jos haluat tavoittaa mikroyrittäjiä. Puhu enemmin tavoitteiden asettamisesta ja suunnitelmista niiden saavuttamiseksi. Jos taas haluat napata onkeesi talousjohtajan, strategiajorinat toimivat jo ihan eri tavalla.

Ja vältä alasi salakieltä, se ei yleensä avaudu kuin kilpailijoillesi.

Toimiva sisältö on myös helposti silmäiltävissä – verkko tursuaa mielenkiintoisia artikkeleita eikä aika millään riitä kaikkien lukemiseen. Helppolukuisuus on siis valttia. Tekstiä kevennät ilmavilla kappaleilla ja väliotsikoinnilla. Ja muista kiteyttää!

Eikä mikään tietenkään rajoita sisältöäsi pelkkään tekstiin 🙂 Kliseen mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Löytääkö kohderyhmäsi sisältösi?

Kovimmat tuotantokustannukset syntyvät sisällöstä, jota kukaan ei lue.

Varmistathan, että sisältösi jaetaan tehokkaasti – kaikissa niissä kanavissa, joissa asiakkaasi liikkuvat. Luonnollisesti kullekin kanavalle sopivassa muodossa! Käytä kuvia, ne keräävät klikkauksia huomattavasti enemmän kuin puhtaat linkkijaot.

Sisältö kannattaa myös tehdä hakukoneelle houkuttelevaksi – yleensä ne kikat, mitkä toimivat lukijankin kannalta lukemista helpottavina asioina, toimivat myös hakukoneelle.

Väliotsikot ja kuvat ovat valttia, aivan kuten avainsanojen käyttökin. Älä kuitenkaan ryöstöviljele avainsanaasi, ettei lukunautinto kärsi. Wordissä on kätevä toiminto, jolla lasket helposti usein toistuvat sanat; jos korostuksia alkaa näkyä joka rivillä, kannattaa kokeilla synonyymejä.

Onnea ja tsemppiä sisällöntuotantoon!

Miksi Jeppe bloggaa – ja miksi sinunkin kannattaisi kokeilla!

Suurin osa meistä kuluttaa mediaa, tuottamatta itse sisältöä. Joillakin, kuten minulla, on kuitenkin tarve kirjata ajatuksiaan myös muiden luettavaksi.

Olen miettinyt miksi.

Kyselin lähipiiriltäni miksi he pitävät blogia. Sisäisestä palosta, vaikuttamisen halusta, uusien asioiden oppimiseksi. ”Just for fun.”

Minulle bloggaus toimii ajatusten jäsentäjänä.

Olen useammin kuin kerran täräyttänyt blogin pystyyn ollessani elämässäni vedenjakajalla; tilanteessa, jolloin en ole tiennyt mihin suuntaan kääntyä jatkaakseni, olen kaivannut suuntaa ja järjestystä.

Jostain syystä koen bloggauksen tuovan juuri tätä.

Miksi sinun kannattaisi kokeilla bloggaamista?

  1. Bloggaus kehittää ajattelua – joudut jäsentämään ajatuksesi niin, että se avautuu myös muille. Ihan kaikkea sontaa ei sellaisenaan yksinkertaisesti kannata suoltaa maailmalle, ainakaan jos haluaa kavereita.
  2. Vahvistat omaa asiantuntijakuvaasi. Ammatillisesti tai harrastuksesi suhteen.
  3. Saat ilmaista itseäsi, ja vieläpä juuri sellaisella tavalla kuin itse haluat – olet oman elämäsi pomo, kerrankin.
  4. Blogi toimii henkilökohtaisena arkistonasi. Siitä voi kätevästi seurata omaa kehitystä ajattelijana. Jos siis tohdit selata vanhoja postauksiasi. Oli miten oli, tuottamalla sisältöä tulet kuolemattomaksi – digijalanjälkesi on ikuinen.
  5. Bloggaus, kuten mikä tahansa kirjoittaminen, kehittää ilmaisuasi. Viestintä on vaikeaa ja sitä kannattaa harjoitella. Aina ja kaikkialla.

Rohkeasti siis blogia väsäämään, ei se pure! Ainakaan kovaa!