Sisällöntuottajan mahdoton tehtävä

Törmäsin alla olevaan kuvaan Twitterissä viime viikolla.

Se kertoo miten paljon sisältöä verkossa tuotetaan.

Määrä suorastaan huimaa.

Ja tähän massaan mekin tuotamme omat viestimme. Kannattaa siis jollain relevantilla tavalla erottua massasta, jos meinaa saada yleisöä. Ja tietenkin optimoida sisältö niin, että ne, jotka sitä kaipaavat, myös sen löytävät.

Käyttäjäkokemusta unohtamatta; lyhyt, oivaltava mutta helposti omaksuttavissa oleva toimii.

Mutta ei se helppoa ole. Töitä riittää. Välillä kuulluksi ja nähdyksi tuleminen tuntuu lähes mahdottomalta.

Yritetäänkö silti?

The Internet In Real Time

From Visually.

Someseuraajien ostaminen tuo suuren yleisön – mutta kannattaako se?

Someseuraajien ostaminen ei tuo aitoa sitoutumista.The New York Times nostaa vasta ilmestyneessä artikkelissaan esiin ajankohtaisen ilmiön, someseuraajien ostamisen.

Somessa on mahdollista ostaa seuraajia – tätä harrastavat esim. julkisuuden henkilöt, jotka eivät muuten ole onnistuneet rakentamaan itselleen suurta yleisöä. Jason Schenker, eräs jutussa haastateltu seuraajia ostanut toteaa, että laaja yleisö on tärkeää uskottavuuden kannalta (”No one will take you seriously if you don’t have a noteworthy presence”).

Yleisöä hankitaan siis uskottavuuden takia. Osasyynä on varmasti myös sisältöjen automaattijaot; bottiarmejalla saadaan näennäisesti isoa liikennettä tilille.

Trafiikki antaa tietysti kuvan laajasta näkyvyydestä. Vaikuttajamarkkinoinnissa tämä on elinehto.

Mutta varmaa on se, ettei feikkiseuraajien generoima liikenne perustu aitoon kiinnostukseen tuotteeseen tai palveluun – tai henkilöön. Haluaisinko, että vaikuttajalle antamani toimeksianto tuotteen tai palvelun promoamisesta sujahtaisi keksityn yleisön jaettavaksi? En usko. Feikkiliikenne ei myöskään luo keskustelua eikä rakenna sitoutunutta fanikuntaa.

Kurjinta tässä on ehkä kuitenkin se, että osa näistä ostoseuraajista perustuu varastetuille some-identiteeteille. Twitterin laiskan feikkitilien screenauksen ansiosta sinäkin voit päätyä botiksi aidon profiilisi lähes identtisellä kopiolla.

Huh. Pelkkä ajatuskin ahdistaa. Ostoyleisöstä huhutaan myös joidenkin suomalaisten Twitter-käyttäjien kohdalla. Suosittelisin kuitenkin harkitsemaan kahdesti ennen kuin itse ryhdyt someseuraajien ostamiseen; en olisi vakuuttunut uskottavuuden kasvusta, jos suurin osa suomenkielisen tilisi seuraajista olisi ameriikan ihmeitä.

Perusteltu muutos on helpompi omaksua

Selaan Twitteriä ja viihdytän itseäni seuraamalla Reijo Ruokasen ja Mikael Jungnerin keskustelua HSL:n lipunmyynnin muutoksista.

Oikeasti pitäisi kaivaa viime vuoden kuitit kirjanpitäjälle.

Twitter kuitenkin vetää puoleensa. Yksittäisiä kertalippuja ei enää saa ostaa ratikkakuskilta eikä konnarilta. Muutosta perustellaan rahalla, lipunmyynnin lopettaminen tuo arviolta jopa 5 miljoonan euron vuotuisen säästön HSL:lle.

Muutos herättää luonnollisesti närää, kaikki muutokset herättävät. Jungner jopa epäilee, että koko arvioitu säästö on hatusta vedetty luku.

Muutos on helpompi omaksua, jos se perustellaan kunnolla.

Näinhän se usein on: joku kaikkitietävä tekee päätöksiä jossain kaukana, päätöksiä, jotka vaikuttavat arkeemme ja joihin emme voi vaikuttaa, valaisematta kaikkia syy-seuraussuhteita päätöksen taustalla.

Syntyy juuri Jungner-tyyppinen päätelmä.

Kuitenkin muutos on tässäkin tapauksessa aivan varmasti perusteltu.

Asiakkaille ei vain jostain syystä ole onnistuttu kertomaan miksi siihen ryhdytään. Raha ei paljoa paina jos kyse on palvelun huononomisesta – tai mielikuvasta, että niin on käymässä.

Ruokanen kuittaa Raidepuolueen jutulla, joka itse asiassa avaa hyvin miksi lipunmyynnistä luovutaan. Kyse on ilmeisesti HSL:n tiedotteesta, koska samansisältöinen uutinen löytyy myös HSL:n sivuilta.

Jungnerkin olisi saattanut muuttaa mieltään hatusta luettuaan jutun.

Muutos on helpompi omaksua, jos sen taustoista viestitään avoimesti ja se perustellaan seikkaperäisesti niille, joita asia koskee. Aina parempi, jos voidaan osoittaa muutoksen edut yksilölle itselleen – viiden miljoonan säästö ei kiinnosta, matka-ajan nopeutuminen sen sijaan kyllä.

Avoimuus on myös päätöksenteossa onnistumisen tae.

Ne algoritmit!

Algoritmit ohjaavat mitä verkossa näemme.

Joskus sitä ihmettelee, millä perusteella joku tietty mainos pompsahtaa eteen. Porschen mainos nauratti viime vuotisen Nordic Business Forumin jälkeen.

Tämä ei niinkään enää naurattanut.

Tietävätkö Googlen algoritmit minusta enemmän kuin mitä itsekään tiedän?

Mainoksilla tehdään myös hyvää

Törmäsin uutiseen, jossa kerrotiin kaupunkipyörien joutuneen vandalismin kohteeksi.

Pyöristä oli ”siistitty” mainokset, koska urakan suorittanut iskuryhmä haluaa siivota kaupunkitilan kaikesta kaupallisesta viestinnästä.

Hyvä iskuryhmä, tämäntyyppinen kapitalistinen, luokkayhteiskuntaa vahvistava rikkaiden nahistelu mahdollistaa sen, ettei pyörien käyttöön ja ylläpitoon käytetä yhtään ylimääräistä yhteisistä verovaroistamme. Niille kun löytyy parempaankin käyttöä.

Sponsori maksaa ja saa vastineeksi näkyvyyttä. Nyt ”puhdistetut” fillarit ennallistetaan, eikä laskua mitä todennäköisimmin maksa sponsorina toimiva asiakas. Se hyvä, mitä näillä mainoksilla yritettiin saavuttaa, saatiin yhdessä yössä nollattua.

Sen laskun maksamme sinä ja minä, ”Alepa-fillarien” käyttäjät.

(Kyllä, nämä riippumattomat kapinalliset käyttivät itse kohteena olleesta mainossaasteesta nimitystä ”Alepa-fillari”.)

Jes! Taas uusi etappi saavutettu!

Kesäopintojen palkintona HubSpot Content Marketing -sertifikaatti!No niin! Meikä on virallisestikin sertifioitu sisältömarkkinoinnin osaaja!

Suoritin laiturilla loikoilun lomassa HubSpotin Content Marketing -sertifikaatin. Kurssi muodostui videoformaatissa olevista luento-osuuksista ja testeistä sekä lopputentistä.

En osaa sanoa olenko nyt viisaampi kuin ennen, mutta kyllä kurssista oli ihan konkreettistakin hyötyä. Ilmaiskurssiksi se sisälsi ihan kelpo materiaalia, vaikka nyt sertifioituna asiantuntijana epäilenkin sen olevan osa HubSpotin omaa sisältömarkkinointia 🙂

Pariin oppiin palaan jo ensi viikolla blogin tai vinkkien muodossa, jahka saan viritettyä omia sisältöjäni.

Palaillaan! <3