Terkut Pasilan bisnesfestareilta – kyllä, introverttikin uskaltautui paikan päälle tällä kertaa.
Joku voisi kysyä, että mitä yhden naisen viestintäbyroo sai tapahtumasta, jossa puhutaan johtamisesta, innovoinnista ja muutoksesta.
Kuulkaas, paljonkin. Mutta erityisesti omien ajatusten validointia.
Viestintäihmisenä lämpenin etenkin Patrick Lencionin ajatukselle, että CEO = CRO, chief reminding officer. Tarkoittaa siis sitä, että ei ne asiat kerralla perille mene, vaan tarvitaan toistoa; Lencioni puhui seitsemästä toistokerrasta, ennen kuin organisaatio uskoo viestiä. Itse olen tainnut puhua 20 kerrasta.
Anyway, hihkuin jo tässä vaiheessa semmaa. Ihmiset toimivat samalla lailla, olipa kyseessä sitten henkilökuntaa, yhteistyökumppanit tai asiakkaat. Vasta toisto toiston perään vie asiat perille. Ja kun itseä alkaa kyllästyttää, ei haittaa vaikka toistaisi saman vielä muutaman kerran.
Vähän niin kuin parisuhteessa. Ei riitä, että kumppani kerran sanoo rakastavansa, vaan asiaan pitäisi palata useammin. Kun kyse on rakkaudesta, siitä voi hyvin muistutella ainakin kerran vuodessa. En usko että viikottainenkaan asiaan palaaminen on häiriöksi.
Norjan pohjattoman RoopeAnkka-rahaston pääjehu Nicolai Tangen taas kiteytti viestinnän tärkeyden näin: parhaiten menestyvät yritykset viestivät avoimesti läpi koko organisaation.
Kun seuraavan kerran huomaat, että organisaatiossasi on fokus hukassa, pysähdypä hetkeksi. Mieti, oletko itse ollut avoin ja muistanut toistaa tärkeät asiat.
Aivan. Aika usein huomaa, että jotain on jäänyt uupumaan.