Moni ei niin rutinoitunut kirjoittaja painii tutun ongelman kanssa; mistä löytää hyvä blogiaihe.
Älä tee asiasta itsellesi ongelmaa – ideoita löytyy vaikka millä mitalla, kunhan maltat katsoa ympärillesi.
Alla muutama itse käyttämäni kikka blogiaiheiden muhitukseen. Asiaa helpottaa, jos kokoat ideat itsellesi ns. sisältösuunnitelmaan. Käytännössä teet listan aiheista ja aikataulutat niiden julkaisun (aikataulutus toimii hyvänä kannustimena kirjoittamisessa!). Suunnitelmaan on hyvä myös kirjata, mistä näkökulmasta blogitekstisi kirjoitat (mieti kenelle teet tekstin ja mikä hänen saama hyöty sen lukemisesta olisi) ja missä kanavassa aiot tekstejä jakaa.
1. Kuuntele asiakasta
Poimi asiakkaalta saatu kysymys blogin aiheeksi. Moni muukin (potentiaalinen asiakkaasi) saattaa pohtia samaa!
Käsittele kysymystä blogissa ikään kuin vastaisit kysyjälle parhaimman asiantuntemuksesi mukaan. Tarjoa asiakkaalle palkkioksi lukemisesta ratkaisu hänen ongelmaan.
2. Seuraa alaasi koskevaa keskustelua
Nosta joku mediassa/somessa ajankohtainen aihe käsiteltäväksi ja tuo oma näkemyksesi asiaan. Näitä löytyy, kun seuraat oman alasi uutisia ja keskustelua.
Osallistumalla keskusteluun saat uusia näkökulmia asiaan. Pidä mieli avoimena ja ole valmis yhdistämään ajatuksia tuoreella tavalla. Haasta itsesi!
3. Kerro työstäsi
Kulttuurimme erityispiirre on se, että moni haluaa tietää, mitä teet työksesi. Lyhyen hissipuheen jälkeen huomaat, että vaikka asia olisi sinulle hyvin selvä (onko?), muut eivät yleensä ymmärrä selityksen jälkeenkään työsi kaikkia hienouksia. Avaa tätä blogissa.
Monelle voi myös olla epäselvää alallasi käytetty terminologia. Kerro mitä pitää sisällään ”viestintäsuunnitelma” tai ”työyhteisösovittelu” ja miksi asiakkaan kannattaisi ostaa sellainen juuri sinulta.
4. Googleta asiasanoja
Selvitä esimerkiksi Googlen ennakoivan haun avulla. Kirjoita selaimen hakuruutuun sanan alku ja katso mitä Google ehdottaa jatkeeksi. Sana ”tiedote” esimerkiksi antaa myös sanan ”tiedotepohja” – olisiko siinä hyvä seuraava aihe minulle?
Lähemmin hakusanatrendeihin voi tutustua Google Trends -työkalussa. Sieltä näet esimerkiksi missä päin maata tehdään eniten hakuja tietyllä hakusanalla. Jos hakuja on tarpeeksi, työkalu kertoo myös aiheeseen liittyvistä hauista: ”kosteusvaurio” haun yhteydessä on tehty myös hakuja homeesta ja kosteusvaurion oireista.
5. Vakoile
Yleensä kaikki hyvät ideat on jo keksitty – seuraa siis tarkkaan, mitä blogiaiheita kilpailijasi ovat käsitelleet.
Parhaimmista paloista kannattaa ottaa opiksi – kopiointi ei tietenkään ole soveliasta, mutta osaat varmaan tarjota aiheisiin uuden näkökulman oman yrityksesi toimintafilosofian ja arvopohjan perusteella.
Ei muuta kuin kirjoitusiloa!
Tökkiikö silti? Tutustu ”Kirjoittajasta killerisisällön tuottajaksi” -valmennuksemme.