Sisältöstrategia. Puistattaako pelkkä sanakin jo?
Älä anna sen pelottaa. Ajattele strategiaa suunnitelmana, jolla tehostat omaa sisällöntuotantoasi. Strategia on se punainen lanka, joka auttaa sinua luomaan johdonmukaisen kokonaisuuden sisällöntuotannostasi.
Sillä aivan kuten muussakin yrityksesi toiminnassa, suunnitelmallisuus on tässä kohtaa valttia.
Sisältöä pitää tuottaa systemaattisesti ja tavoitteellisesti, jotta siitä saa parhaimman hyödyn irti. Aloittaa voi tunnustellen, mutta alun kokeilujen jälkeen sisällöntuotantokin pusertaa järjestelmään – ethän halua tuhlata aikaasi tekemällä vääriä asioita väärään aikaan!
Mieti ainakin miksi, kenelle ja missä teet asioita. Pahitteeksi ei myöskään ole kysyä itseltään onko koko jutussa mitään järkeä – määrittele siis myös, missä budjettiraameissa liikut.
Miksi tuotat sisältöä?
Mitä tavoittelet sisällöntuotannollasi? Minkä muutoksen haluat saada aikaan yleisössäsi? Valistatko, myytkö vai jeesusteletko? Luotko kasvoja asiantuntijuudelle?
Oletko uudisraivaaja uutta tuotetta lanseeraamassa, vai suunnitteletko uusille markkinoille sukeltamista? Muistutteletko asiakkaitasi omasta parhaimmuudesta kilpailijoihisi verrattuna?
Kenelle tuotat sisältöä?
On aivan eri asia tavoitella uusia asiakkuuksia ja markkinaosuuksia, kuin saada olemassa olevat asiakkaat ostamaan lisää.
Mikä on se lisäarvo, joka sisältösi on tarkoitus tuoda asiakkaalle? Ymmärtääkö asiakas, mitä yrität hänelle kertoa?
Muista, että kohderyhmäsi määrää lopulta sen, miten voit viestisi paketoida.
Mistä sisältösi löytyy?
Ylläpidätkö sivustoa? Onko se hakukoneille optimoitu? Mainostatko? Jaatko sisältöjäsi muualla kuin sivustollasi?
En heti keksi mitä järkeä olisi tuottaa sisältöä, jota kukaan ei lue. Sisällölle kannattaa myös siis nikkaroida valmis maailmanvalloitussuunnitelma. Jos vaivauduit tuottamaan sisältöä, voit yhtä hyvin jakaa sen. Suurieleisesti ja fanfaarien saattelemana – olet sen ansainnut.
…ja lopulta, millä resursseilla lähdet mukaan sisältösirkukseen?
Meidän on usein kovin vaikea katsoa itseämme peiliin.
Välillä se kuitenkin on välttämätöntä. Tärkein kysymys, joka itselleen kannattaa esittää on ”onko tässä mitään järkeä”.
Aivan, sen ääneen sanominen voi joskus tehdä kipeää.
Onko yleisösi esimerkiksi tarpeeksi suuri, että siihen kannattaa panostaa aikaa ja vaivaa?
Entä mitä osaamista sinulla pitäisi olla, että kävisit gurusta? Vai suttaantuuko arvokasta työaikaasi turhaan uuden oppimiseen, vai kannattaisiko sisällöntuotanto ostaa ulkoa?
Niin, ilkeätkö lohkaista arvokasta aikaasi myös sisällön tuottamiseen? Tuottaako sisällöntuotantosi jossain vaiheessa asiakkaan matkaa hellään huomaasi plusmerkkisiä euroja? Jollei nyt, niin edes joskus?
Aikasi on arvokasta. Sitä kannattaa säästää siihen itseensä eli oman core-tekemisen hiomiseen. Sisältöstrategialla luot rytmiä omaan sisällöntuotantoosi.
Koska hyvin suunniteltu on jo puoleksi tehty.
Kuva on luotu Piktochartin ihanalla infograafi-ohjelmalla.