Somessa yritys luo brändimielikuvaa osallistumalla aktiivisesti keskusteluun. Ei riitä, että omia sisältöjä jakaa ”logon takaa”, ilman omaa ääntä. Yrityksen pitää myös olla valmis ottamaan kantaa ja seistä oman sisältönsä takana.
Loistava esimerkki tämäntyyppisestä arvoviestinnästä on viime viikolla Orklan Foods Finlandin Emma Vironmäen jo lentäväksi lauseeksi muodostunut ”Ei haittaa meitä” -kuittaus Twitterissä yhtiön mainosvideosta syntyneeseen rasistiseen keskusteluun.
Mainosvideo (joka jo itsessään on erinomainen esimerkki arvoviestinnästä!) sai alkuun aikaan kovaa kritiikkiä monikulttuurista Suomea vastustavissa tahoissa. Orklan kuittaus kuitenkin nosti vastaliikkeen – ja kyllä, meilläkin ostetaan jatkossa vain Felixin ketsuppia.
Tässä ajassa teko on erityisen rohkea. Seurasin keskustelua livenä, ja en voi kuin ihmetellä vastustajien sanavalintoja. Orklan Vironmäkikin myöntää, että katui viestiään hetken ennen kuin tukea alkoi sadella. Nostan hattua Vironmäelle, rohkeasti tehty – riskeistä huolimatta!
Arvoviestintä vaatiikin yritykseltä rohkeutta. Polarisoituneessa yhteiskuntakeskustelussamme se tarkoittaa usein puolen valitsemista ja sen tosiasian hyväksymistä, että osa (potentiaalisista) asiakkaista suivaantuu kannanotosta niin paljon, ettei enää osta yhtiön tuotteita.
Onko yrityksellä varaa siihen? Mielestäni on. Haluaisin nähdä kaikenlaiset äärimielipiteet ohimenevänä ilmiönä – maailma muuttuu meistä riippumatta. Monikulttuurisuus on tosiasia ja tämänkin kohu unohtuu. Orklan vahva arvovalinta sen sijaan ei.
Viestijänä olen ylpeä rohkeudestasi, Emma Vironmäki! Kolmella sanallasi piirsit mieliimme kuvan Orklasta vastuullisena toimijana. Hienosti tehty!