Satuin eräänä viikonloppuna kuuntelemaan tavallistakin tiiviimmin lapsukaistemme keskinäistä vuorovaikutusta mökillä.
Hätkähdin heidän harvinaisen aikuista keskustelua. He voivottelivat toisilleen etteivät ”asiat sujuneet ihan kuin Strömsössä” ja miettivät ”miten meni noin omasta mielestä”. Toisen reagointia pohdiskeltiin sanoilla ”no miltä luulet sen tuntuvan, kun…”, johon toinen kuittasi ”aivan, ei ihan mennyt putkeen. Anteeksi.”
Kaikki tuntui hyvin tutulta. Liiankin tutulta; tajusin pian, etteivät he oikeastaan keskustelleet, vaan toistivat lauseita, joita olivat kuulleet meidän aikuisten lausuvan.
Näinhän se menee. Apinointi on tehokkain keino oppia uutta.
Jokainen meistä apinoi oppiakseen. Fiksu apinoi parhaimmalta. Viisas koostaa oppimastaan synteesin ja luo oman, uniikin tyylin – oli laji mikä tahansa.
Tyyli luo voittajan
Oma tyyli, ja mikä ehkä vielä tärkeämpää, omaan kokemukseen perustuva näkemys, ovat tärkeitä myös sisällöntuotannossa.
Sisältömarkkinoinnin määrä on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti ja internetin ihmeelliseen maailman julkaistaan miljoonia blogikirjoituksia päivässä. Ilman yksilöllistä ja tunnistettavaa omaa ääntä sisältösi hukkuu virtaan.
Plums! Eikä pinnalle jää värettäkään muistuttamaan julkaisusta.
Parhaiten oman äänensä löytää – hahaa, nyt seuraa latteuksien latteus – kun on oma itsensä. Haastavaa siinä on, että se vaatii usein uskallusta. Mutta lupaan, se on sen arvoista: tyylisi on käyntikorttisi, ja vetoaa todennäköisesti juuri niihin asiakkaisiin, jotka ovat kanssasi ns. ”perfect match”.
Kaikkia et voi miellyttää. Eikä tarvitsekaan. Riittää, että voitat puolellesi oman kohderyhmäsi potentiaaliset fanit.
Ole siis oma itsesi. Paitsi jos olet persläpi. Silloin kannattaa… no, parempi että katsot linkistä itse.
Kuva: FreeImages.com/tanli