Minulta kysytään usein, että mitäs se viestintätoimisto oikein tekeekään.
Yleensä vastaustani kuunnellaan kohteliaasti, mutta kysyjän ilmeestä näkee, että pihalla ollaan edelleen kuin edellistalven lumiukko.
Mitä hemmettiä? Enkö vuorovaikutuksen ammattilaisena osaa sanoittaa edes omaa ammattiani?
Alani helmasynti on asioiden monimutkaistaminen. Kun asiakkaan tarve on tavoittaa lisää potentiaalisia ostajia, viestintäkonsultti puhuu suhteiden ja merkitysten luomisesta eri sidosryhmien välille hyvän maineen rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Avasiko äskeinen viestinätoimiston roolia sinulle?
Aika usein viestintätoimistoon ollaan yhteydessä jonkun konkreettisen tehtävän ratkaisemiseksi. Tarvitaan powerpoint-setti tai teksti vaikkapa esitteeseen, tai some-materiaalia kampanjan tueksi.
Kivoja hommia joita teen tosi mielelläni – viime vuonna meikämamman Macistä maailmalle lähti muutaman yrityksen verkkosivujen tekstit, hakukoneoptimoituna tietenkin, sekä tukku erilaisia tiedotteita, asiakastarinoita, somepostauksia ja artikkeleita. Käännöksiäkin tuli tuupattua eetteriin useamman tuhannen merkin edestä.
Näin yhteistyö usein alkaa, tehdään joku ”juttu” yhdessä. Aika pian huomataan kuitenkin, että vielä suuremman hyödyn viestintätoimiston osaamisesta saisi, jos se otettaisiin mukaan jo suunnitteluvaiheessa.
Miksi näin?
Mielestäni viestintätoimiston suurin vahvuus on kyky nähdä kokonaisuuksia. Yrittäjän ei esimerkiksi tarvitse itse tietää, millä kanavalla kohderyhmä parhaiten tavoitetaan tai minkä tyyppisellä sisällöllä se sitoutetaan, se on viestintätoimiston erityisosaamista. Yrittäjän ei myöskään tarvitse miettiä tekemisen tehokkuutta, kun tulosten mittaamisesta ja analysoimisesta huolehtii alan ammattilainen.
Viestintää tarvitaan kaikessa organisaation vuorovaikutuksessa, oli kyse sitten omien joukkojen paimentamisesta tavoitteita kohti tai vaikkapa alan tulevaisuuteen vaikuttamisesta. Siihen kannattaa siis suhtautua samalla vakavuudella kuin ihan mihin tahansa muuhunkin yrityksen strategiseen funktioon (sori, meni taas vähän korkealentoiseksi!).
Viestinnän tarve konkretisoituu valitettavan usein vasta kriisissä – tosin siinä kohtaa kun risteilijän hytistä lentää sisustus mereen ei viestinnälläkään enää tehdä ihmeitä, korkeintaan tarjotaan laastaria pahimpiin avohaavoihin. Monen yrityksen suurin myyntivaltti on sen maine – pitkään rakennettu, nopeasti tuhottu.